| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Spáčilová Libuše, prof. PhDr. Dr.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        V úvodní části disciplíny bude věnována pozornost způsobům dorozumívání, zmíněny budou hlavní etapy rozvoje komunikace lidských jedinců z ontologického hlediska a biologické předpoklady osvojování jazyka u člověka. Ve druhé části kurzu budou představeny základní teoretické koncepce procesu nabývání řeči (behavioristické teorie, kognitivní přístup, interakční přístup, nativistické přístupy, zpracovatelský přístup) a nejčastější neurogenní poruchy komunikace u dospělých.
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    | 
        
        Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Cílem je zprostředkovat doktorandům informace o základních tématech této disciplíny, pozornost se zaměří hlavně na teoretické koncepce nabývání řeči u lidského jedince a na poruchy v oblasti nabývání jazyka, např. na afázii, dysgrafii, dyslexii a další. 
                 
                Doktorand získá teoretické informace o oboru, jehož výsledky výzkumu jsou dnes v lingvistických disciplínách značně využívány, např. v kognitivní lingvistice nebo v sémantice. 
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Pokud doktorand/doktorandka chce složit zkoušku v českém jazyce, pak je kromě znalostí  vybraného psycholingvistického tématu předpokladem úspěšného složení zkoušky také znalost základních lingvistických termínů v českém jazyce. Pokud chce doktorand/doktorandka složit zkoušku v jazyce německém, pak je předpokladem kromě znalosti vybraného psycholingvistického tématu aktivní znalost německého jazyka na úrovni C1 a znalost základních německých termínů v oblasti jazykovědy.
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Úspěšné zvládnutí vybrané části učiva podle zájmu/zaměření doktoranda/doktorandky formou zkoušky, doktorand/doktorandka prokáže schopnost vyjádřit se souvisle k vybranému psycholingvistickému tématu a vést odborný dialog s vyučující.  
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    ALTMANN, Gerry T. M. (2005). Výstup na babylonskou věž. Otázky jazyka, mysli a porozumění. Praha. 
                
 
            
                
                - 
                    CSÉFALVAY, Zsolt et al. (2007). Terapie afázie. Teorie a případové studie. Praha. 
                
 
            
                
                - 
                    DIETRICH, Rainer. (2007). Psycholinguistik. Stuttgart. 
                
 
            
                
                - 
                    FISCHER, Steven Roger. (1999). Eine kleine Geschichte der Sprache. Frankfurt a. M. - New York. 
                
 
            
                
                - 
                    KLANN-DELIUS, Gisela. (1999). Spracherwerb. Stuttgart - Weimar. 
                
 
            
                
                - 
                    NEUBAUER, Karel et al. (2007). Neurogenní poruchy komunikace u dospělých. Diagnostika a terapie. Praha. 
                
 
            
                
                - 
                    VYGOTSKIJ, Lev Semjonovič. (2004). Psychologie myšlení a řeči. Praha. 
                
 
            
                
                - 
                    ZIMMERMANN, Dieter E. (2001). So kommt der Mensch zur Sprache. München. 
                
 
            
         
         
         
     |