Lecturer(s)
|
-
Engelbrecht Wilken, prof. Dr. cand. litt.
-
Andala Matylda, Mgr.
|
Course content
|
1. Introduction to the topic 2. Basic concepts, look at history 3. Rhetorical style and rhetorical genres 4. Nonverbal communication 5. Rhetorical ornaments, figures and tropes and non-figural resources 6. Preparation for public speaking (creation of own text, structure, content, form, argumentation) 7. Preparation for public speaking (use current technical achievements during the speech) 8. The differences between speakers (Czech, Dutch, Belgium, world) 9. The speaker versus translator 10. Recording in the studio I 11. Recording in the studio II 12. Recording in the studio III
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture, Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Observation, Demonstration, Projection (static, dynamic), Laboratory Work, Activating (Simulations, Games, Dramatization)
|
Learning outcomes
|
The course introduces the problems of rhetorical expressions and techniques of oral presentations. The theoretical part introduces the basic terminology, typology of rhetorical styles and types of speakers. Special attention is also paid to non-verbal communication. The practical part is working with authentic recordings and their own rhetorical speeches which students present and then analyse. The students will also be recorded in the studio of the FF UP. Students have the opportunity to try the role of the speaker in front of the audience, using modern technology commonly utilized in public speeches.
1. Responsive, compelling and cultivated speech in Czech and Dutch language 2. Acquiring work with techniques used during public appearances
|
Prerequisites
|
We recommend to attend the courses: Čeština pro nebohemisty 1,2 (ECN1,2) or Komunikační dovednosti v češtině (1KDC).
|
Assessment methods and criteria
|
Mark, Oral exam, Analysis of linguistic, Dialog, Systematic Observation of Student, Questionnaire
1. active participation 2. absence max. 2 3. oral presentation on any topic and its audio-visual capture in a recording studio
|
Recommended literature
|
-
Bayer, A. - Šroněk, I. (1997). Společenský styk a diplomatický protokol.. Praha: VŠE.
-
Brázdová Toufarová, E. (2009). Ik tolk, jij tolkt, tolken jullie?: een leerboek : een bijdrage tot aspecten van het tolken vanuit het Nederlands naar het Tsjechisch met nadruk op vaak voorkomende fouten bij aspirant-tolken. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Cibulka, A., & Saturková, J. (2007). O češtině. Praha: Česká televize.
-
Čmejrková, S., & Hoffmannová, J. (2003). Jazyk, média, politika. Praha: Academia.
-
Čmejrková, S., Svobodová, I., Daneš, F., & Kraus, J. (1996). Čeština, jak ji znáte i neznáte. Praha: Academia.
-
Holasová, T. (2004). Rétorika pro techniky. Praha: Vydavatelství ČVUT.
-
Jelínek, M., & Švandová, B. (1999). Argumentace a umění komunikovat. Brno: Masarykova univerzita.
-
Kohout, J. (1999). Rétorika: umění mluvit a jednat s lidmi. Praha: Management Press.
-
Kraus, J. (2011). Rétorika v evropské kultuře i ve světě. Praha: Karolinum.
-
Krobotová, M. (2000). Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Lepilová, K. (1998). Řečová komunikace verbální a neverbální: pro tlumočníky a průvodce ve svéře podnikání a cestovního ruchu. Ostrava: Ostravská univerzita.
-
Lewis, D., & Rezek, J. (1993). Tajná řeč těla. Praha: Victoria Publishing.
-
Lotko, E. (2009). Kapitoly ze současné rétoriky. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Mülerová, E. (1989). Funkční styly a jejich základní žánry v současné komunikaci.. Praha: SPN.
-
Szymanek, K., Wieczorek, K. A., & Wójcik, A. S. (2004). Umění argumentace: úlohy na zkoumání argumentů. V Olomouci: Univerzita Palackého.
-
Šroněk, I. (2001). Kultura v mezinárodním podnikání. Praha: Grada.
|