| Název předmětu | Klinická rehabilitace |
|---|---|
| Kód předmětu | NEU/VC041 |
| Organizační forma výuky | Cvičení + Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | 4 |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 1 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Úvod do rehabilitace, definice pojmů, pojetí rehabilitace v ČR. Funkční poruchy hybnosti. Klinické aplikace z neurofyziologie a kineziologie. Základní principy neurorehabilitace. Počítačové a robotické rehabilitační technologie Invazivní rehabilitace a terapeutické modality. Mechanismy adaptivní neuroplasticity, motorické učení v rehabilitační terapii u neurologických pacientů. Ukázka kineziologické laboratoře a robotických rehabilitačních systémů. Demonstrační pacienti rehabilitačního oddělení, rehabilitační vyšetření (posouzení držení těla a pohybu) Manipulační terapie: Muskuloskeletální medicína: Karel Lewit Praktické funkční vyšetření a ukázka akutní rehabilitace pacienta s poruchou ventilace a držení těla. Výuka optimálních duálních mechanismů
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
| Výstupy z učení |
|
Cílem předmětu je seznámení s problematikou klinické rehabilitace, základy funkčního vyšetření motoriky a možností funkční terapie. Student by měl být schopen samostatně provést vyšetření pacienta z hlediska detekce nejčastějších funkčních poruch pohybového systému a být poučen o možnostech kompenzace těchto poruch. Student si osvojí základní principy rehabilitačních programů u významných a častých diagnóz, uvědomí si styčné body s ostatními klinickými obory.
Student by po ukončení kurzu měl být schopen samostatně provést vyšetření pacienta z hlediska detekce nejčastějších funkčních poruch pohybového systému a být poučen o možnostech kompenzace těchto poruch. Student si osvojí základní principy rehabilitačních programů u významných a častých diagnóz, uvědomí si styčné body s ostatními klinickými obory. |
| Předpoklady |
|
Ucelený přehled znalostí z teoretických a preklinických předmětů.
CH0/VCA11 ----- nebo ----- CH0/VCB31 a zároveň IN2/VCB22 a zároveň PAT/VCA32 ----- nebo ----- PAT/VCB11 a zároveň PFY/VCA31 ----- nebo ----- PFY/VCB12 a zároveň IN0/VCB12 a zároveň IN2/VCA22 |
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Známkou, Ústní zkouška
Ústní zkouška, aktivní účast na praktických cvičeních |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2025) | Kategorie: Lékařské vědy | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: - |