Předmět: Klinická a topografická anatomie

« Zpět
Název předmětu Klinická a topografická anatomie
Kód předmětu NAN/VCB21
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Holibka Radomír, MUDr. Ph.D.
  • Laichman Stanislav, doc. MUDr. CSc.
  • Homza Miroslav, MUDr.
Obsah předmětu
1. HLAVA - Zlomeniny - Le Fort, zygomatikomaxilární a nasomaxilární atd. Anatomický podklad pro šíření patologických procesů v krajinách hlavy a krku a pro znecitlivění hlavy a krku. Tracheotomie, koniotomie. Podvazy v orofaciální oblasti. Anatomické podklady pro anestezii. Neuralgie n. trigeminus. Měkké tkáně obličeje (kůže, její štěpnost, zásady při provádění kožních řezů, podkoží, tukové těleso, přehled a funkční charakter mimických svalů. 2. HRUDNÍK - topografická anatomie mediastina. Náhlé příhody hrudní. Hrudní stěna, plíce, mediastinum, jícen. PNO, úrazy, hemotorax. 3. KONČETINY - Cévní embolie, trombózy. Náhlé poruchy prokrvení končetin. Gangréna střeva. Klinické příznaky. Vyšetření, terapie. 4. BŘICHO - Apendicitis acuta. Peritonitis. Příznaky, vyšetření, terapie. Šokové stavy v chirurgii. Krvácení do GIT. Ileus. Etiopatogeneze, klinické příznaky. Vyšetřovací postupy, terapie.Pancreatitis acuta. Etiopatogeneze, klinické příznaky. Vyšetřovací postupy, terapie. 5.PÁNEV - Svaly, cévy a nervy dna pánevního, topografická anatomie u lymfadenektomie.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je prohloubení anatomických znalostí jednotlivých krajin těla, pomocí topografické anatomie a propojení s detailní systematickou, funkční a klinickou anatomií se zaměřením na traumatologii, chirurgii, ortopedii, neurologie a dalších klinických oborů. Předmět klade důraz na využití znalostí anatomie pro klinickou praxi a na anatomii klinicko-topografickou, ve vztahu k chirurgickým přístupům a v rámci korektního provedení chirurgického výkonu s minimálním poškozením zdravých tkání.
Absolvování předmětu přispívá k lepší způsobilosti k pochopení integrálních vazeb stavby a funkce organizmu jako celku v normě i v základních patologických procesech. Současně přispívá k pochopení celostního náhledu na fungování lidského těla.
Předpoklady
Znalost systematické anatomie, předpoklady pro aplikaci dosavadních získaných poznatků do souvislosti s funkční aplikací s vyústěním do možných klinických poruch. Schopnost tvůrčího řešení modelových situací vzniku orgánových a systémových postižení.
NAN/VCB15

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor

Pochopení celovztažnosti stavby a funkce organizmu, od jeho základních složek až ke schopnosti vnímat jeho poruchy na bazi patologických a patofyziologických řetězců, vedoucích od poškození lokálních až k celoorganickým. Zápočet: 100% absolvování seminářů a cvičení, průběžná kontrola znalostí vyjádřená hodnocením A - E. Kolokvium
Doporučená literatura
  • Dauber, W. (2007). Pocket Atlas of Human Anatomy. Thieme Medical Publishers.
  • Drake, R., Vogl, A.W., Mitchell, A.W.M. (2014). Gray´s Anatomy for Students. Churchill Livingstone.
  • Fritch, H., Kuehnel, W. (2007). Color Atlas of Human Anatomy: Internal Organs. Thieme.
  • Johnson, D. R. (1996). Anatomy for Dental Students. Oxford University Press.
  • Kahle, W., Frotscher, M. (2010). Color Atlas of Human Anatomy: Nervous System and Sensory Organs. Thieme.
  • Kopf-Maier, P. (1999). Wolf-Heidegger´s Atlas of Human Anatomy. S Karger Pub.
  • Kos, J. a kol. (2020). Přehled topografické anatomie. Praha: Karolinum.
  • Kos, J., Hladíková, J., & Heřt, J. (1994). Přehled topografické anatomie. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity.
  • Malínský, J., Malínská, J., Michalíková, Z. (2005). Morfologie orofaciálního systému pro studenty zubního lékařství. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Moore, K. L., Agur, A. M. R., Dalley, A. F. (2013). Clinically Oriented Anatomy. LWW.
  • Mrázková, O., Doskočil, M. (2001). Klinická anatomie pro stomatology. Praha: Triton.
  • Netter, F. H. (2014). Atlas of Human Anatomy. Saunders.
  • Norton, N. (2011). Netter´s Head and Neck Anatomy for Dentistry. Saunders.
  • Platzer, W. (2008). Color Atlas of Human Anatomy: Locomotor System. Thieme.
  • Tank, P. W. (2012). Grant´s Dissector. LWW.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2021) Kategorie: Lékařské vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2019) Kategorie: Lékařské vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2021) Kategorie: Lékařské vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2018) Kategorie: Lékařské vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní