| Název předmětu | Klinická a topografická anatomie |
|---|---|
| Kód předmětu | NAN/VCB21 |
| Organizační forma výuky | Cvičení + Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
1. HLAVA - Zlomeniny - Le Fort, zygomatikomaxilární a nasomaxilární atd. Anatomický podklad pro šíření patologických procesů v krajinách hlavy a krku a pro znecitlivění hlavy a krku. Tracheotomie, koniotomie. Podvazy v orofaciální oblasti. Anatomické podklady pro anestezii. Neuralgie n. trigeminus. Měkké tkáně obličeje (kůže, její štěpnost, zásady při provádění kožních řezů, podkoží, tukové těleso, přehled a funkční charakter mimických svalů. 2. HRUDNÍK - topografická anatomie mediastina. Náhlé příhody hrudní. Hrudní stěna, plíce, mediastinum, jícen. PNO, úrazy, hemotorax. 3. KONČETINY - Cévní embolie, trombózy. Náhlé poruchy prokrvení končetin. Gangréna střeva. Klinické příznaky. Vyšetření, terapie. 4. BŘICHO - Apendicitis acuta. Peritonitis. Příznaky, vyšetření, terapie. Šokové stavy v chirurgii. Krvácení do GIT. Ileus. Etiopatogeneze, klinické příznaky. Vyšetřovací postupy, terapie.Pancreatitis acuta. Etiopatogeneze, klinické příznaky. Vyšetřovací postupy, terapie. 5.PÁNEV - Svaly, cévy a nervy dna pánevního, topografická anatomie u lymfadenektomie.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická) |
| Výstupy z učení |
|
Cílem předmětu je prohloubení anatomických znalostí jednotlivých krajin těla, pomocí topografické anatomie a propojení s detailní systematickou, funkční a klinickou anatomií se zaměřením na traumatologii, chirurgii, ortopedii, neurologie a dalších klinických oborů. Předmět klade důraz na využití znalostí anatomie pro klinickou praxi a na anatomii klinicko-topografickou, ve vztahu k chirurgickým přístupům a v rámci korektního provedení chirurgického výkonu s minimálním poškozením zdravých tkání.
Absolvování předmětu přispívá k lepší způsobilosti k pochopení integrálních vazeb stavby a funkce organizmu jako celku v normě i v základních patologických procesech. Současně přispívá k pochopení celostního náhledu na fungování lidského těla. |
| Předpoklady |
|
Znalost systematické anatomie, předpoklady pro aplikaci dosavadních získaných poznatků do souvislosti s funkční aplikací s vyústěním do možných klinických poruch. Schopnost tvůrčího řešení modelových situací vzniku orgánových a systémových postižení.
NAN/VCB12 ----- nebo ----- NAN/VCB15 |
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor
Pochopení celovztažnosti stavby a funkce organizmu, od jeho základních složek až ke schopnosti vnímat jeho poruchy na bazi patologických a patofyziologických řetězců, vedoucích od poškození lokálních až k celoorganickým. Zápočet: 100% absolvování seminářů a cvičení, průběžná kontrola znalostí vyjádřená hodnocením A - E. Kolokvium |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2021) | Kategorie: Lékařské vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2025) | Kategorie: Lékařské vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |