|
Vyučující
|
-
Šín Lukáš, Mgr. Ph.D.
-
Kuchynková Kristýna, Mgr.
-
Mlejnek Petr, doc. RNDr. Ph.D.
-
Laichman Stanislav, doc. MUDr. CSc.
-
Kikalová Kateřina, MUDr. Ph.D.
-
Sedlák Pavel, MUDr.
-
Kutal Miroslav, RNDr. CSc.
-
Charamza Jiří, MUDr.
-
Beislová Alžběta, MUDr. MBA
-
Campsie Filip, MUDr.
-
Fargaš Igor, MUDr.
-
Ťapay Daniel, MUDr.
-
Homza Miroslav, MUDr.
|
|
Obsah předmětu
|
Anatomical nomenclature. Designation of directions and planes. Chapters of general anatomy (osteology, arthrology, angiology, myology, neuroanatomy). Skeleton of the axial skeleton, upper and lower limbs. Joints of the axial skeleton, upper limbs, lower limbs. Muscles of the upper and lower limbs. Pelvis as a whole. Structure of the spinal nerve. Overview of nervous plexuses. Nerves of the upper and lower limbs. Aorta, vessels of the upper and lower extremities. Structure of the skull, topographic spaces of the skull. Skull of a newborn, sex differences on the skull. Muscles of the head, neck, chest, abdomen, back and pelvic floor. Topographic spaces on the upper and lower limbs. Heart. Venous system. Lymphatic system, lymphatic organs, lymphatic vessels and nodes. Fetal circulation. Digestive system. Serous cavities.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
|
|
Výstupy z učení
|
Na podkladě základních znalostí z biologie a somatologie odpovídající učivu čtyřletého gymnázia se studenti seznamují se základní hierarchií stavby lidského organizmu v posloupnosti buňka-tkáně-orgány-systémy-organizmus. Poznatky obecné osteologie, arthrologie, myologie, angiologie, neurogeneze jsou dále rozvíjeny v systematických a topografických vztazích s cílem jejich vyústění do praktických klinických aplikací. Je používáno Terminologia anatomica jako základu celé medicínské terminologie. Hlavní náplní předmětu je pohybový aparát, periferie míšních nervů, oběhový systém, lymfatický a trávicí systém.
Student absolvováním předmětu získá znalosti o stavbě tkání, pohybového aparátu, cévního a lymfatického systému, míšních nervů, gastrointestinálního traktu. Nabyté znalosti jsou základem pro studium funkce organizmu v normě i patologii. Současně přispívají k pochopení celostního náhledu na fungování lidského těla. Znalosti jsou dále rozvíjeny v předmětu Anatomie 2 ve druhém semestru, a dále představují teoretický základ pro další vzdělávání v preklinických oborech všeobecného lékařství.
|
|
Předpoklady
|
Základní znalosti z obecné biologie a biologie člověka středoškolského rozsahu. Schopnosti pracovat s odborným textem, interpretace studovaného, porozumnění logickým vztahům mezi orgánovými systémy.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Absolvování minimálně 90 % praktických cvičení, průběžné znalosti látky probírané na přednáškách a praktických cvičeních, znalost lebky hodnocená známkou A?E, praktická znalost topografické anatomie končetin hodnocená známkou A-E.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Čihák, R., & Grim, M. Anatomie 3.
-
Čihák, R., Grim, M. (2013). Anatomie 2. Praha: Grada.
-
Čihák, R., Grim, M., Fejfar, O. (2011). Anatomie 1. Praha: Grada.
-
Feneis, H., Dauber, W., Spitzer, G., Čihák, R., & Lemež, L. (1996). Anatomický obrazový slovník. Praha: Grada Publishing.
-
Grim, M. a kol. (2001). Základy anatomie 1. Obecná anatomie a pohybový systém. Praha: Karolinum.
-
Grim, M. a kol. Základy anatomie 2. Kardiovaskulární a lymfatický systém. Praha: Karolinum.
-
Grim, M. a kol. (2005). Základy anatomie 3. Trávicí, dýchací, močopohlavní a endokrinní systém. Praha: Karolinum.
-
Grim, M. a kol. (2014). Základy anatomie 4. Centrální nervový systém. Praha: Galén.
-
Grim, M. a kol. (2002). Základy anatomie 5. Anatomie krajin těla. Praha: Karolinum.
-
Grim, M., Naňka, O., & Helekal, I. (2014). Atlas anatomie člověka.: Atlas of human anatomy. Praha: Grada.
-
Holibková, A. et al. (1992). Vidoeatlas anatomie 1992 - 1999. AVC IC UP, Olomouc.
-
Hudák, R., & Kachlík, D. (2013). Memorix anatomie. Praha: Triton.
-
McMinn, R.M.H., Abrahams, P. (2002). McMinn's Colour Atlas of Human Anatomy. Elsevier Books.
-
Netter, F. H. (2014). Atlas of Human Anatomy. Saunders.
-
Paulsen, F., Waschke, J., Sobotta, J., Klonisch, T., & Hombach-Klonisch, S. (2013). Sobotta atlas of human anatomy: head, neck, and neuroanatomy. München: Elsevier/Urban & Fisher.
-
Petrovický, P. (2006). Anatomie s topografií a klinickými aplikacemi III. Martin: Osveta.
-
Petrovický, P. (2006). Anatomie s topografií a klinickými aplikacemi II. Martin: Osveta.
-
Petrovický, P. (2006). Anatomie s topografií a klinickými aplikacemi I. Martin: Osveta.
-
Rohen, J. W., Yokochi, C., Lütjen-Drecoll, E., & Petrovický, P. (2008). Anatomie člověka: fotografický atlas systematické a topografické anatomie : 6. vydání. [Praha]: Triton.
-
Seichert, V. (1999). Topografická pitva. Praha: ISV.
-
Sinělnikov, R. D. (1980). Atlas anatomie člověka I., II., III.. Praha:Avicenum.
|