Předmět: Klinická a topografická anatomie

« Zpět
Název předmětu Klinická a topografická anatomie
Kód předmětu NAN/VAB21
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Halaj Matej, MUDr.
  • Vaverka Miroslav, doc. MUDr. CSc.
  • Salzman Richard, doc. MUDr. Ph.D.
  • Dráč Petr, doc. MUDr. Ph.D.
  • Hexspoor Bawadekji Diana, MUDr.
  • Laichman Stanislav, doc. MUDr. CSc.
  • Mlejnek Petr, doc. RNDr. Ph.D.
  • Holibka Vladimír, prof. MUDr. DrSc.
  • Dráč Pavel, doc. MUDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. HLAVA - Zlomeniny - Le Fort, zygomatikomaxilární a nasomaxilární atd. Anatomický podklad pro šíření patologických procesů v krajinách hlavy a krku a pro znecitlivění hlavy a krku. Tracheotomie, koniotomie. Podvazy v orofaciální oblasti. Anatomické podklady pro anestezii. Neuralgie n. trigeminus. Měkké tkáně obličeje (kůže, její štěpnost, zásady při provádění kožních řezů, podkoží, tukové těleso, přehled a funkční charakter mimických svalů. 2. HRUDNÍK - topografická anatomie mediastina. Náhlé příhody hrudní. Hrudní stěna, plíce, mediastinum, jícen. PNO, úrazy, hemotorax. 3. KONČETINY - Cévní embolie, trombózy. Náhlé poruchy prokrvení končetin. Gangréna střeva. Klinické příznaky. Vyšetření, terapie. 4. BŘICHO - Apendicitis acuta. Peritonitis. Příznaky, vyšetření, terapie. Šokové stavy v chirurgii. Krvácení do GIT. Ileus. Etiopatogeneze, klinické příznaky. Vyšetřovací postupy, terapie.Pancreatitis acuta. Etiopatogeneze, klinické příznaky. Vyšetřovací postupy, terapie. 5.PÁNEV - Svaly, cévy a nervy dna pánevního, topografická anatomie u lymfadenektomie.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
The subject aims to intensify knowledge in various domains through topographic anatomy and interconnecting it with detailed systematic, functional and clinical anatomy, with focus on traumatology, surgery, orthopaedics, neurology and other clinical fields. The subject will put emphasis on utilising knowledge of anatomy in clinical work and on clinical and topographic anatomy, in relation to surgical approaches and in the context of correct performance of a surgical procedure with minimum damage to healthy tissues. Even today, anatomy is not a self-contained science; quite to the contrary, due to extensive development in surgical fields, the study of anatomy still remains very important and enjoys the interest of experts, especially from surgical fields.
Absolvování předmětu by mělo přispět ke snazší způsobilosti k pochopení integrálních vazeb stavby a funkce organizmu jako celku v normě i v základních patologických procesech. Současně by mělo přispět k pochopení celostního náhledu na fungování lidského těla.
Předpoklady
Znalost systematické anatomie, předpoklady pro aplikaci dosavadních získaných poznatků do souvislosti s funkční aplikací s vyústěním do možných klinických poruch. Schopnost tvůrčího řešení modelových situací vzniku orgánových a systémových postižení.
NAN/VAB13 a zároveň NAN/VAA13

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor

Pochopení celovztažnosti stavby a funkce organizmu, od jeho základních složek až ke schopnosti vnímat jeho poruchy na bazi patologických a patofyziologických řetězců, vedoucích od poškození lokálních až k celoorganickým.
Doporučená literatura
  • www.nan.upol.cz.
  • Drake, R., Vogl, A. W., Mitchell, A. W. M. (2014). Gray´s Anatomy for Students. Churchill Livingstone.
  • Feneis, H., Dauber, W. (2000). Pocket Atlas of Human Anatomy: Based on the International Nomenclature. George Thieme Verlag.
  • Johnson, D. R., Moore, W. J. (1996). Anatomy for Dental Students. Oxford University Press.
  • Kahle, W., Frotscher, M. (2002). Color atlas and textbook of human anatomy: Vol 3 Nervous system.. George Thieme verlag.
  • Kopf-Maier, P. (1999). Wolf-Heidegger´s Atlas of Human Anatomy. S Karger Pub.
  • Loukas, M., Benninger, B., Tubbs, R. S. (2012). Gray´s Clinical Photographic Dissector of the Human Body. Saunders.
  • McMinn, R. M. H. - Abrahams, P. (2002). McMinn´s Colour Atlas of Human Anatomy 5th Edition. Elsevier Books.
  • Moore, K. L., Agur, A. M. R., Dalley, A. F. (2013). Clinically Oriented Anatomy. LWW.
  • Morton - Peterson - Albertine. (2006). Gray's Dissection Guide for Human Anatomy. Elsevier Books.
  • Moses, K., P., Nava, P. B., Banks, J. C., Petersen, D. K. (2012). Atlas of Clinical Gross Anatomy. Saunders.
  • Netter, F. H. (2014). Atlas of Human Anatomy. Saunders.
  • Norton, N. (2011). Netter´s Head and Neck Anatomy for Dentistry. Saunders.
  • Putz, R. (2008). Sobotta Atlas of Human Anatomy. Urban & Fischer.
  • Tank, P. W. (2012). Grant´s Dissector. LWW.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): General Medicine (2014) Kategorie: Lékařské vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): General Medicine (2017) Kategorie: Lékařské vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): General Medicine (2019) Kategorie: Lékařské vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): General Medicine (2018) Kategorie: Lékařské vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní