|
Vyučující
|
-
Čechová Závadská Miroslava, Dr.
-
Huňková Zuzana
-
Parsonsová Aneta, Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do udržitelnosti a ESG 2. Legislativa a strategické dokumenty v oblasti udržitelnosti 3. Analýza organizace z pohledu udržitelnosti 4. Proces tvorby strategie udržitelnosti 5. Implementace strategie udržitelnosti 6. Financování aktivit v oblasti udržitelnosti 7. Řízení projektů v oblasti udržitelnosti 8. Dopady aktivit organizace na životní prostředí 9. Uhlíková stopa a oběhové hospodářství 10. Sociální aspekty udržitelnosti 11. Etika a řízení organizace v kontextu CSR 12. Reporting a komunikace v oblasti udržitelnosti 13. Interní komunikace a změna organizační kultury
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům teoretické základy i praktické nástroje pro řízení udržitelnosti v organizacích napříč sektory. Kurz seznamuje s klíčovými pojmy udržitelného rozvoje a ESG (Environmental, Social, Governance), s aktuální legislativou a strategickými rámci v oblasti udržitelnosti, a dále rozvíjí dovednosti potřebné pro tvorbu, implementaci a vyhodnocení strategií udržitelnosti. Studenti se naučí analyzovat činnosti organizace z environmentálního i sociálního hlediska, hodnotit uhlíkovou stopu, plánovat udržitelné projekty a efektivně komunikovat výsledky pomocí nefinančního reportingu. Důraz je kladen také na etiku, společenskou odpovědnost firem (CSR), interní komunikaci a změnu organizační kultury směrem k udržitelnosti. Předmět je koncipován s ohledem na obsah profesní kvalifikace Manažer/ka udržitelnosti dle Národní soustavy kvalifikací a nabízí relevantní teoretické i praktické poznatky v této oblasti.
Způsobilost studenta zahrnuje schopnost aktivně se zapojit do seminářů a plnit průběžné úkoly zadávané během semestru. Studenti by měli mít analytické a kritické myšlení, schopnost pracovat samostatně i ve skupinách. Kromě toho je vyžadována základní orientace v tématu kurzu a schopnost uplatnit získané znalosti při písemných a ústních zkouškách. Důraz je kladen na zodpovědný přístup k plnění zadaných úkolů a schopnost týmové i individuální práce.
|
|
Předpoklady
|
Předmět nevyžaduje předchozí specializované znalosti z oblasti udržitelnosti, avšak očekává se základní orientace v problematice současných environmentálních a sociálních výzev a zájem o udržitelný rozvoj. Výhodou je schopnost pracovat s odbornými texty v češtině i angličtině a schopnost analytického myšlení. Studenti by měli být připraveni aktivně diskutovat, spolupracovat v týmu a aplikovat poznatky na reálné situace v organizacích.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Seminární práce, Písemný test
Požadavky na studenta zahrnují aktivní účast na výuce, včetně plnění prakticky zaměřených průběžných úkolů zadávaných v jednotlivých tematických blocích. Zápočet bude udělen na základě úspěšného splnění těchto úkolů a aktivní účasti na cvičeních (minimálně 70% účast). Důraz je kladen na aplikaci teoretických poznatků v kontextu reálných případů a řešení praktických situací spojených s řízením udržitelnosti v organizacích. Ukončení předmětu proběhne formou písemné zkoušky s kombinací ústního doplnění, která ověří jak teoretické porozumění, tak schopnost aplikace poznatků na konkrétní problémy praxe.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Doppelt, B. (2017). Leading change toward sustainability: A change-management guide for business, government and civil society. 2nd ed., Sheffield: Greenleaf Publishing.
-
Epstein, M. J., & Rejc Buhovac, A. (2014). Making sustainability work: Best practices in managing and measuring corporate social, environmental and economic impacts. 2nd ed., San Francisco, CA: Berrett-Koehler.
-
Kašparová, K., & Kunz, V. (2013). Moderní přístupy ke společenské odpovědnosti firem a CSR reportování. Praha: Grada Publishing.
-
Veber, J., & Švecová, L. (2023). Udržitelnost a udržitelný management. Praha: Grada.
|