|
Vyučující
|
-
Guliš Gabriel, doc. RNDr. PhD.
|
|
Obsah předmětu
|
Kurz se zaměřuje na přehled dostupných metodologií pro studium globálního zdraví, vývoj, provádění a testování intervencí v globálním měřítku nebo porovnávání intervencí v různých kontextech. Namísto zaměření na různé geografické oblasti (např. Afrika), determinanty (např. chudoba) nebo zdravotní problémy (např. úmrtnost matek) se kurz bude zabývat metodami dostupnými pro posouzení stavu globálního zdraví, vývoj, plánování, provádění a hodnocení intervencí v globálním, národním, regionálním a místním měřítku se zvláštním zaměřením na globální měřítko. Nedávné hrozby a nové trendy v globálním zdraví jsou v rámci kurzu obecně rozděleny do specifických témat probíraných. Začneme úvodem do problematiky globálního zdraví a přehledem hlavních datových a znalostních zdrojů. Studenti shromáždí informace o metodách používaných k měření rozsahu dopadu globálních změn životního prostředí na zdraví, o metodách zvládání epidemií/pandemí a o velmi specifickém a vysoce relevantním tématu migrace.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pracovní činnosti (dílny), Aktivizující práce ve skupinách
- Účast na výuce
- 21 hodin za semestr
|
|
Výstupy z učení
|
Tento kurz si klade za cíl poskytnout vhled, znalosti a nástroje pro popis, analýzu a pochopení stavu zdraví v globálním měřítku, analýzu vztahů mezi globalizací a zdravím, a to prostřednictvím nedávných globálních zdravotních problémů, jako jsou změny v globální zátěži nemocí, změna klimatu, epidemie/pandemie, globální mobilita, sociální média a nerovnosti.
Absolventi budu schopni: - definovat globalne zdravie - identifikovat a popisat problemy globalneho zdravia - analyzovat udaje o stave globalneho zdravia - identifikovat institucie zodpovedne za globalne zdravie - kriticky hodnotit existujuce strategie/politiky globalneho zdravia
|
|
Předpoklady
|
zaklady environmentalnych a rozvojovych vied, vseobecne poznatky z vyhladavania literatury
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Závěrečný projekt
Aktivna osobna ucast na prednaskach a diskusiach, priprava a prezentovanie zaverecneho projektu v malej skupine studentov.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Raviglione MCB, Villa FTS, Casamitja N, Plasencia A. (2024). Global Health Essentials. Springer Nature Switzerland.
|