Vyučující
|
-
Galandáková Adéla, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Slina ve zdraví a nemoci (regulace sekrece slin - interakce mezi signálními drahami, složení sliny, struktura a funkce slinných bílkovin (proteomika sliny), diagnostické využití sliny jako tělní tekutiny, biomineralizace v dutině ústní). Mikroflóra dutiny ústní (pelikula, tvorba biofilmu a supra-/ subgingiválního plaku, syntetická a přírodní antibiotika v prostředcích ústní hygieny). Profylaxe onemocnění parodontu (vztahy mezi kolonizací mikroby, zánětlivou odpovědí a destrukcí tkáně, vliv periodontálních infekcí na zdraví organismu).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Přibližně 60% mladých lidí, 80% lidí středního věku a 90% obyvatel ČR nad 65 let má zánětlivé změny v dutině ustní. Pro účinnou terapii zánětu gingivy a tkání periodontu (parodontózy) je vedle znalosti o působení přípravků fukční medicíny (resp. ústní hygieny) také nezbytné pochopení biochemických a buněčných mediátorů tohoto onemocnění. Studenti jsou seznámeni s etiologií periodontitidy: funkcí sliny, působení mechanických a biologických iritantů a patologických změn v metabolismu buněk dutiny ústní.
Student získá znalosti o příčinách vzniku zánětlivých onemocnění gingivy a parodontu, přehled o možnostech léčit toto onemocnění na základě poznatků funkčního působení farmakologicky aktivních látek a/nebo léčiv.
|
Předpoklady
|
Absolvování předmětu Lékařská chemie.
LCH/ZUB21
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor
100% účast na seminářích
|
Doporučená literatura
|
-
Kinane, D. F., Mombelli, A. (2012). Periodontal Disease. Karger.
-
Meurman, J. H. Probiotics: do they have a role in oral medicine and dentistry? Eur J Oral Sci, 2005, no. 113, p. 188 - 196.
-
Slezák, R. (2007). Preklinická paradontologie. Hradec Králové: Nucleus HK.
-
Wong, D. T. (2008). Salivary Diagnostics. Wiley-Blackwell.
|