| Název předmětu | Klinická biofyzika | 
|---|---|
| Kód předmětu | LBF/VC041 | 
| Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář | 
| Úroveň předmětu | Magisterský | 
| Rok studia | nespecifikován | 
| Semestr | Zimní | 
| Počet ECTS kreditů | 3 | 
| Vyučovací jazyk | Čeština | 
| Statut předmětu | Povinně-volitelný | 
| Způsob výuky | Kontaktní | 
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž | 
| Doporučené volitelné součásti programu | Není | 
| Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům | 
| Vyučující | 
|---|
| 
 | 
| Obsah předmětu | 
| Lasery v medicíně, mikrochirurgie. Měření teploty a snímání teplotních průběhů (termografie). Radiační rizika a bezpečnost. Stochastické a deterministické  účinky. Klasické RTG diagnostické metody. Skiagrafie, skiaskopie, angiografie (AG), digitální subtrakční angiografie (DSA). Výpočetní tomografie (CT), CT angiografie (CTA). Metody nukleární medicíny, pozitronová emisní tomografie (PET). Pulsová vlna. UZ diagnostické metody. Fotodynamická terapie (PDT). Princip, zdroje záření, typy fotodynamicky aktivních látek. Biologická odpověď, metody studia buněčného poškození, klinické aplikace PDT. Nukleární magnetická resonanční tomografie. Biofyzikální principy neinvazivních a invazivních terapeutických metod. Očišťovací metody krve. Hemodialýza, peritoneální dialýza, kontinuální metody, hemoperfúze, plazmaferéza. Bioelektrické metody - EEG, EMG. Prezentace seminárních prací. | 
| Studijní aktivity a metody výuky | 
| Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) | 
| Výstupy z učení | 
| Cílem předmětu je podat komplexní přehled moderních diagnostických a terapeutických metod, jako jsou například rentgenové diagnostické metody, radionuklidové zobrazovaní, magnetická rezonance, fotodynamická terapie, elektrodiagnostické metody, ultrazvuk v medicíně a další. Každé téma je zaměřeno na představení a objasnění fyzikální podstaty metody a samozřejmě její klinické aplikace. Zvláště je kladen důraz na ty metody, se kterými se studenti setkávají na klinikách fakultní nemocnice. Studenti budou schopni porozumět základním fyzikálním principům běžně používaných diagnostických a terapeutických metod včetně analýzy dat a tvorby obrazu. Budou schopni správného rozhodnutí a výběru adekvátní přístrojové techniky k diagnóze nebo terapii různých onemocnění. | 
| Předpoklady | 
| Základní znalosti z lékařské biofyziky na úrovni vyššího vzdělání. CH0/VCA11 ----- nebo ----- CH0/VCB31 a zároveň MIK/VCA12 ----- nebo ----- MIK/VCB31 a zároveň FAR/VCA32 ----- nebo ----- FAR/VCB11 a zároveň IN2/VCB22 a zároveň PAT/VCA11 ----- nebo ----- PAT/VCB22 a zároveň PFY/VCA11 ----- nebo ----- PFY/VCA31 a zároveň KIM/VCB12 ----- nebo ----- KIM/VC031 a zároveň PVL/VCB32 ----- nebo ----- PVL/VC036 a zároveň MIK/VCA31 ----- nebo ----- MIK/VCB11 a zároveň IN2/VCA22 | 
| Hodnoticí metody a kritéria | 
| Známkou, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce 100% účast na seminářích | 
| Doporučená literatura | 
| 
 | 
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází | 
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2021) | Kategorie: Lékařské vědy | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní | 
| Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2025) | Kategorie: Lékařské vědy | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní |