|
Vyučující
|
-
Vachutka Jaromír, Mgr. Ph.D.
-
Trnečková Markéta, Mgr. Ph.D.
-
Pochroń Łucja Anežka, MUDr.
-
Hošek Jiří, Mgr.
-
Sněhota Martin, MUDr. Mgr. Ph.D.
-
Sněhota Martin, MUDr. Mgr. Ph.D.
-
Doležal Ladislav, Ing. CSc.
-
Kolářová Hana, prof. RNDr. CSc.
-
Bajgar Robert, MUDr. Mgr. Ph.D.
-
Bartoň Tománková Kateřina, doc. Ing. Ph.D.
-
Hanáková Adéla, Mgr. Ph.D.
-
Zapletalová Jana, Mgr. Dr.
-
Hošíková Barbora, Mgr. PhD.
-
Binder Svatopluk, Mgr. Ph.D.
-
Zacpal Jiří, Mgr. Ph.D.
-
Malina Lukáš, Mgr. Ph.D.
-
Langová Kateřina, Mgr. Ph.D.
-
Válková Lucie, Mgr.
-
Dráb Jiří, Mgr.
-
Kolaříková Markéta, Mgr.
-
Dvořák Jakub, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
Úvod do lékařské biofyziky. Molekulární struktura živých soustav. Buněčná biofyzika. Elektromagnetické spektrum. Zdroje záření. Optické přístroje v lékařství. Biofyzika vidění. Optický systém lidského oka, refrakční poruchy a jejich korekce. Biosignály, generování, zpracování, analýza. Základy biomechaniky. Zvuk a jeho vlastnosti. Lidský hlas. Biofyzika sluchu. Biofyzika elektrických projevů v organismu a jejich využití v terapii. Biofyzika dýchání. Biofyzika krevního oběhu. Mikroskopické metody. Ultrazvukové metody v medicíně. Aplikace terapeutického ultrazvuku v medicíně. Ionizující záření v medicíně. Magnetická rezonance. Pozitronová emisní tomografie a jiné zobrazovací metody nukleární medicíny. Nanotechnologie v medicíně. Environmentální biofyzika. Základy měření. Základy informatiky, lékařská informatika. Úvod do biostatistiky. Výběrová a popisná statistika. Testování hypotéz, parametrické testy. Neparametrické testy, kategoriální analýza dat, měření závislostí.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Laborování
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je vysvětlení biofyzikálních principů fyziologických procesů lidského těla (molekulová biofyzika, biofyzika buňky a tkání), jeho funkce (biofyzika vnímání, biofyzika orgánů) a jeho interakce s vnějším prostředím. Objasňuje základní principy diagnostických a terapeutických přístrojů. Vysvětluje základy biokybernetiky, biostatistiky, výpočetní techniky a informatiky se zaměřením na nemocniční systémy. Základní cíl praktické výuky je vypěstovat u studentů základní návyky potřebné při práci s lékařskou přístrojovou technikou. Součástí kurzu praktické výuky je práce na počítači, kdy se studenti seznamují s aplikačními programy používanými v lékařství.
Studenti budou schopni porozumět základním biofyzikálním procesům lidského těla a budou schopni práce se základní lékařskou přístrojovou technikou. Studenti budou připraveni na další studium navazujících předmětů jako je fyziologie, patofyziologie, radiologie, nukleární medicína atd. Díky nabytým znalostem o informačních technologiích naleznou podporu v efektivním využívání medicínského softwaru (např. softwaru zaměřeného na analýzu obrazu) nebo při práci v nemocničních informačních systémech. Studenti budou také schopni statisticky vyhodnotit různá bimedicínská data.
|
|
Předpoklady
|
Základní znalosti z biologie a fyziky na úrovni středního všeobecného vzdělání.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Úspěšné absolvování všech praktických cvičení a vypracování protokolů, ústní zkouška.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Beneš, J., Kymplová, J., Vítek F. (2015). Základy fyziky pro lékařské a zdravotnické obory: pro studium i praxi. Grada.
-
Hrazdira, I., Mornstein, V., Škorpíková, J. (2006). Základy biofyziky a zdravotnické techniky. Brno: Neptun.
-
Komenda, S. (2000). Vypočitatelná náhoda. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Navrátil, L., Rosina, J. et al. (2019). Medicínská biofyzika. Praha: Grada Publishing.
-
Rosina, J. a kol. (2021). Biofyzika: pro zdravotnické a biomedicínské obory. Praha: Grada.
|