Předmět: České drama 20. století

« Zpět
Název předmětu České drama 20. století
Kód předmětu KČJ/ČD20B
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
  • Jakubíček Daniel, Mgr. Ph.D.
  • Mašláňová Kateřina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata seminárních prací: 1. V+W; 2. E. F. B.; 3. Kabarety: Červená 7... 4. J. A. Pitínský; 5. Coolness drama (geneze a zahraniční představitelé); 6. České coolness drama: Jiří Pokorný a Marek Horoščák; 7. Arnošt Goldflam a Divadlo Husa na provázku; 8. Iva Volánková (Klestilová); 9. Pavel Kohout; 10. Václav Havel: Odcházení; 11. Fenomén: Semafor; 12. Divadla poezie: Viola, Divadlo u stolu, Zelené peří; 13. Markéta Bláhová; 14. Fenomén: Divadlo Ypsilon; 15. Martin Františák; 16. Milan Kundera: Majitelé klíčů; 17. Oldřich Daněk; 18. Petr Kolečko; 19. Fenomén: Pražská 5; 20. Fenomén: Jára Cimrman; 21. David Drábek; 22. Divadlo (mnohdy) beze slov: Laterna magica; tradice pantomimy a klaunů; nový cirkus (Ctibor Turba, Boris Hybner, Bolek Polívka, La Putyka?); 23. Daniela Fischerová; 24. Viliam Klimáček.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je nejen upozornit na zvláštní postavení dramatu v kontextu umělecké tvorby, nýbrž také postihnout specifika tohoto druhu umění nad rámec vztahu k literatuře. Přednášky budou věnovány nejen literárně historickým problémům, ale dotknou se např. tématu vztahu režisér a herec, kulturní politika státu a divadelní struktura v politických systémech 20. století. Pokusíme se zhodnotit přínos kabaretní činnosti, vztah českých spisovatelů k dramatickému umění a zamyslíme se nad fenoménem divadel malých forem.Upozorníme na zvláštní postavení dramatu v kontextu umělecké tvorby, a postihnutí specifika tohoto druhu umění nad rámec vztahu k literatuře. (např. tématu vztahu režisér a herec, kulturní politika státu a divadelní struktura v politických systémech 20. století).
-
Předpoklady
-

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Seminární práce

Splnění zadaného seminárního úkolu.
Doporučená literatura
  • Brockett, O. G. (1999). Dějiny divadla.. Praha: Lidové noviny.
  • Černý, F. (2000). Kapitoly z dějin českého divadla.. Praha: Academia.
  • Černý, F. (1978). Měnivá tvář divadla aneb Dvě století s pražskými herci.. Praha: Mladá fronta.
  • Hořínek, Z. (1995). Cesty moderního dramatu.. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon.
  • Hořínek, Z. (1998). Divadlo mezi modernou a postmodernou.. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon.
  • Hořínek, Z. (1991). Drama, divadlo, divák.. Brno: JAMU.
  • Janoušek, P. (1989). Rozměry dramatu.. Praha: Panorama.
  • Janoušek, P. (1993). Studie o dramatu.. Praha: HaH.
  • Just, V. (1995). Česká divadelní kultura 1945 - 1989 v datech a souvislostech. Divadlo v totalitním systému. Kalendárium českého divadla 1945 - 1989.. Praha: Divadelní ústav.
  • Klosová, L. (1990). Jevištní řeč a jazyk dramatu.. Praha: Divadelní ústav.
  • Veltruský, J. (1999). Drama jako básnické dílo.. Brno: Host.
  • Všetička, F. (1996). Stavba dramatu.. Olomouc: VUP.
  • Zich, O. (1986). Estetika dramatického umění.. Praha: Panorama.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr