Předmět: Žák s odlišným mateřsým jazykem ve výuce ČJL

« Zpět
Název předmětu Žák s odlišným mateřsým jazykem ve výuce ČJL
Kód předmětu KČJ/ZOJ@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Mánková Věra, Mgr.
Obsah předmětu
Uvedení do oboru. Rozdíl mezi češtinou jako jazykem mateřským/druhým/cizím. Začleňování žáků s OMJ. Didaktické zásady a principy při práci s žáky s OMJ. Zapojování žáků s OMJ do hodin ČJL. Organizace a výuka ČDJ. Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro ZŠ. Materiály, učebnice, metodické příručky a didaktické pomůcky. Cvičné výstupy.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Studenti a studentky získají vhled do problematiky vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ). Osvojí si základní principy práce se žáky s OMJ, budou se orientovat v dostupných zdrojích a materiálech a prohloubí své kompetence při začleňování žáků s OMJ do třídy. Důraz bude kladen na zapojování žáků s OMJ do hodin českého jazyka a literatury a rovněž na výuku češtiny jako druhého jazyka. Zvládnutí základních tematických okruhů si studentky a studenti ověří nejen diskuzí nad aktuálními didaktickými problémy, ale také při cvičném výstupu.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat základní pojmy a principy nezbytné pro úspěšné začleňování žáků s OMJ do výuky; - orientovat se v základní legislativě, stejně tak v odborné literatuře, dostupných materiálech, učebnicích ČDJ a dalších pomůckách; - naplánovat, připravit a vést hodinu ČJL v heterogenní třídě (žák s OMJ v kolektivu); - naplánovat, připravit a vést hodinu češtiny jako druhého jazyka; - aplikovat získané znalosti a dovednosti ve své pedagogické praxi.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
- účast ve výuce minimálně 75 % - cvičný výstup (příprava na hodinu ČJL/ČDJ pro žáka s OMJ) dle zadání
Doporučená literatura
  • (2002). Společný evropský referenční rámec pro jazyky: jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • BERNKOPFOVÁ, Michaela; NOSÁLOVÁ, Barbora; TITĚROVÁ, Kristýna; VÁGNEROVÁ, Tereza a VÁVROVÁ, Jana. (2019). Průvodce začleňováním žáků s odlišným mateřským jazykem. Pro základní školy.. Praha: META, o.p.s.
  • GIBBONS, Pauline. (2014). Scaffolding Language, Scaffolding Learning: Teaching Second Language Learners in the Mainstream Classroom. Portsmouth: Heinemann.
  • HRADILOVÁ, Darina; KOPEČKOVÁ, Michaela a SVOBODOVÁ, Jindřiška. (2023). Didaktika češtiny jako cizího a druhého jazyka. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • HRDLIČKA, Milan. (2010). Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.
  • NOSÁLOVÁ, Barbora a kol. (2020). Učíme češtinu jako druhý jazyk: průvodce pro učitele. Praha: META, o.p.s.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní