Předmět: Základy české gramatiky 4 - stylistika

« Zpět
Název předmětu Základy české gramatiky 4 - stylistika
Kód předmětu KČJ/ZCG4@
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
  • Kříž Michal, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět se zaměřuje na klíčové otázky a témata související se slohovou a komunikační výchovou určenou pro základní školy podle Rámcového vzdělávacího program pro základní vzdělávání. Věnuje se základním teoretickým konceptům jazykovědné stylistiky, představuje československou tradici stylistického pohledu na jazyk a jeho užívání v různých komunikačních sférách a situacích a také systematizuje znalosti, získané studenty v předchozích předmětech zaměřených na gramatiku češtiny, se zaměřením na variantnost jazykových prostředků podle jednotlivých jazykových plánů. Předmětu dominuje zájem o systematiku stylistických prostředků současné češtiny, ale stranou nezůstává ani důraz na praktickou stylistiku (mluvené/psané projevy). 1. Stylistika jako vědní disciplína (teorie, systematika, praktická stylistika; základní terminologie; komunikační situace/komunikační sféra, adekvátnost/vhodnost, náležitost. Kodifikace vs jazykové normy; klasifikace postojů. Stylotvorné faktory/ slohotvorní činitelé). 2. Stylistické aspekty výstavby textu (slohové postupy a jejich modifikace, slohové útvary; členění textu a principy jeho výstavby: textové jednotky a jejich hranice, horizontální/vertikální členěné textu; specifika textového členění u různých žánrů a slohových útvarů). 3. Gramatika textu (textová soudržnost: výrazové prostředky textové koheze a významové vztahy textové koherence; koreference a tematické posloupnosti). 4. RVP ZV a ŠVP (český jazyk a literatura: komunikační a slohová výchova. Dílčí výstupy, učivo a tematické okruhy pro 2. st ZŠ). 5. Mluvenost vs psanost (základy mluveného projevu a neverbální prostředky; základy psaného projevu, tvořivá práce s textem. Základy elektronické komunikace; komunikační sféra: interakčnost, monolog vs dialog, projevy soukromé vs veřejné, symetrie vs asymetrie; sféra školní komunikace). 6. Problematika slohových prací (způsoby zadání a hodnocení. Diskuze o výuce slohu na ZŠ a SŠ, státní maturity. Ukázky slohových prací a jejich rozbor). 7. Spisovnost - nespisovnost (čeština jako národní jazyk a perspektiva jednotlivých útvarů a poloútvarů. Zvláštní postavení hovorové češtiny. Kritéria adekvátnosti, srozumitelnosti a přesnosti: jejich analýza a pohled na ně napříč tradičními funkčními oblastmi). 8. Komunikační a slohová výuka v učebnicích pro ZŠ (shrnující pohled na učebnice českého jazyka se zaměřením na slohovou výuku, vzdělávací portály a jejich obsah. Stylistika a její popis v moderních českých gramatikách). 9. Komunikační a slohová výuka v praxi (metody a postupy; charakteristika slohových cvičení a jejich smysl v současné době). 10. Variantnost jazykových prostředků současné češtiny (základní přehled slohové variantnosti podle jednotlivých jazykových plánů se specifickým zaměřením na slovní zásobu a její rozvoj; dublety a stylová hodnota). 11. Funkční styly a jejich modely (normy, postupy a útvary: stručná charakteristika funkčních stylů, smysl této klasifikace a její možné využití při výuce. Stylistická systematika a její využití v praxi. Psaní vs čtení). 12. Funkční styly a jejich modely (norma, postupy a útvary: funkční styl prostěsdělovací; příklady a možnosti rozboru). 13. Funkční styly a jejich modely (norma, postupy a útvary: funkční styl odborný a administrativní; příklady a možnosti rozboru). 14. Funkční styly a jejich modely (norma, postupy a útvary: funkční styl publicistický; příklady a možnosti rozboru). 15. Funkční styly a jejich modely (norma, postupy a útvary: funkční styl rétorický a umělecký; příklady a možnosti rozboru).

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: Porozumět českému jazyku jako bohatému a variabilnímu souboru různorodých prostředků (např. v rámci stratifikačního modelu), které lze využít k různým komunikačním cílům a v různých komunikačních situacích; tuto variabilitu dále rozvíjet a využít při výuce rodného jazyka. Charakterizovat jednotlivá témata slohové a komunikační výchovy pro ZŠ. Popsat variantnost jazykových prostředků současné češtiny, znát základní slohové postupy a útvary jednotlivých funkčních oblastí a připravit odpovídající praktické ukázky podle jednotlivých témat slohové a komunikační výchovy. Využít znalosti jednotlivých funkčních stylů a jejich specifických vlastností (a variability i v souvislosti se současným vlivem digitálních médií a sociálních síti na komunikaci) pro praktickou výuku komunikačních dovedností (mluvených i psaných) na ZŠ.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Internetová jazyková příručka. UJČ AV.
  • Nový encyklopedický slovník češtiny.
  • (2004). Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Praha.
  • Čechová Marie. (1998). Komunikační a slohová výchova. Praha.
  • Čechová Marie, Krčmová Marie, Minářová Eva. (2008). Současná stylistika. Praha.
  • HAUSENBLAS, Karel. (1955). "K základním pojmům jazykové stylistiky".
  • Hoffmannová Jana a kol. (2016). Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha.
  • Pleskalová Jana, Krčmová Marie, Večerka Radoslav, Karlík Petr. (2007). Kapitoly z dějin české jazykovědné bohemistiky. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní