Předmět: Základy české gramatiky 2 - syntax

« Zpět
Název předmětu Základy české gramatiky 2 - syntax
Kód předmětu KČJ/ZCG2@
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Gyüre Klára, Mgr. Ph.D.
  • Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
  • Adámková Jana, Mgr. Ph.D.
  • Zouharová Marie, doc. PhDr. Ph.D.
  • Kříž Michal, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Disciplína je zaměřena na komplexní syntaktickou analýzu věty a souvětí. Cílem přednášek je prezentovat studentům základní teorii oboru, a to zejména s ohledem na její další uplatnění v prostředí pedagogické praxe. Na teoreticky zaměřené přednášky navazují semináře, jejichž obsahem je nácvik komplexní syntaktické analýzy. Studenti budou seznámeni s pojmy věta a výpověď, dále bude objasněna problematika syntagmat a syntaktických vztahů. Při analýze věty vycházejí z tradiční syntaxe, zároveň ji kombinují s pojetím valenčním, které umožní porozumět základním principům aplikovaným při tvorbě české věty a souvětí. Analýza věty zahrne rovněž hledisko sémantické, problematiku výpovědních modifikací, modality výpovědi a aktuálního členění výpovědi. Syntagma. Syntaktické vztahy. Valenční syntax, valence slovesa. Predikát, vedlejší věta přísudková. Struktury subjektové a bezsubjektové, subjekt, vedlejší věta podmětná. Objekt, vedlejší věta objektová. Adverbiale, vedlejší věta příslovečná. Atribut, vedlejší věta přívlastková. Atribut verbální, vedlejší věta doplňková. Souvětí parataktické a hypotaktické. Hypotaxe pravá a nepravá. Výpovědní modifikace. Modalita výpovědi. Aktuální členění výpovědi.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: Vymezit pojem věta a výpověď. Definovat syntagma a objasnit, které výrazy do syntagmat vstupují. Popsat syntaktické vztahy mezi větnými členy včetně koordinace a adordinace. Objasnit valenční pojetí syntaxe, své vědomosti aplikovat při vytváření gramatických a sémantických větných vzorců. Vymezit jednotlivé větné členy, na příkladech demonstrovat rozdíly mezi nimi. Objasnit základní typy souvětí v češtině, rozlišit hypotaxi pravou a nepravou. Identifikovat základní výpovědní modifikace při analýze výpovědi. Rozpoznat a použít prostředky pro vyjadřování modality. Aplikovat znalost prostředků aktuálního členění výpovědi při jazykové analýze textu. Provést komplexní syntaktickou analýzu věty jednoduché a souvětí včetně hierarchického grafického záznamu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • (1987). Mluvnice češtiny III. Skladba. Praha.
  • GREPL, Miroslav a KARLÍK, Petr. (1998). Skladba češtiny. Olomouc.
  • GREPL, Miroslav a KARLÍK, Petr. (1986). Skladba spisovné češtiny. Praha.
  • HIRSCHOVÁ, Milada. (2012). Syntaktické rozbory. Praha.
  • KARLÍK, Petr, NEKULA, Marek a PLESKALOVÁ, Jana. (2002). Encyklopedický slovník češtiny. Praha.
  • Karlík Petr, Nekula Marek, Rusínová Zdenka. (1995). Příruční mluvnice češtiny. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní