Předmět: Teorie a metodologie vědy

« Zpět
Název předmětu Teorie a metodologie vědy
Kód předmětu KČJ/XTMV
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
  • Chráska Miroslav, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Pojetí vědy, výzkumu z pozic positivismu a neopositivismu (Comte, Durkheim, Carnap), teorie falzifikace (Popper), paradigmat ve vědě (Kuhn), sociologického obratu ve filosofii vědy. - Formulace výzkumného problému, formulace výzkumné otázky, hodnocení stavu poznání problematiky - přehledová studie, odborné zdroje (odborné časopisy a literatura, práce s odbornými databázemi a databázemi dotazníků a testů - C.E.E.O.L., ERIC, PAO, PIO, ProQuest, PSYNDEXplus with Testfinder, Springer Link, Wiley Interscience). - Teoretický výzkum: formulace výzkumné otázky, přehled literatury a zdrojů k tématu, reflexe a identifikace problémů a kritérií, návrh teoretické formulace odpovědi a hypotézy, zapojení do diskursu vztahujícího se k problému, upřesňování teoretické hypotézy, přijetí či vyvrácení, diskuse o dopadu teorie. - Historie a současný stav kvantitativních výzkumů v pedagogice, teoretická východiska a volba kvantitativní metodologie, výhody a nevýhody kvantitativní metodologie ve vztahu k výzkumnému problému, hypotézy, volba adekvátních metod sběru dat, metody ověřování hypotéz, věcné a statistické hypotézy ve výzkumu. - Teoretická východiska a volba kvalitativní metodologie, výhody a nevýhody kvalitativní metodologie ve vztahu k výzkumnému problému, etnografický, fenomenologický, narativní, dramaturgický přístup, analýza údajů. Induktivní analýza. Tematická analýza. Zakotvená teorie, výsledky kvalitativního výzkumu a jejich prezentace. - Smíšený výzkumný design, jeho výhody a nevýhody. - Etické zásady vědecké a výzkumné a publikační práce.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - rozpoznat a srovnat přínos jednotlivých pojetí a modelů vědy pro výzkum v pedagogice; - analyzovat a zhodnotit českou a zahraniční odbornou literaturu a výstupy databází s cílem teoretického a metodologického ukotvení témat disertačních prací; - propojit teorii s metodologií a konkrétními metodami výzkumu v pedagogice; - navrhnout design teoretického, kvantitativního, kvalitativního smíšeného výzkumu v pedagogice; - určit hranice aplikace kvantitativního a kvalitativního přístupu v pedagogickém výzkumu; - charakterizovat etické zásady ve vědě a výzkumu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • BLAHUŠ, P. (1996). K systémovému pojetí statistických metod v metodologii empirického výzkumu chování.. Praha: Karolinum.
  • COHEN, L., MANION, L., MORRISON, K., MORRISON R. B. (2007). Research methods in education.. New York: Routledge.
  • de MARRAIS, K., LAPAN S. D. (eds.). (2004). Foundations for Research: Methods of Inquiry in Education and the Social Sciences.. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates.
  • DRESSMAN, M. (2008). Using social theory in educational research: a practical guide.. New York: Routledge.
  • Fajkus, B. (2005). Filosofie a metodologie vědy.. Praha: Academia.
  • FAY, B. (2002). Současná filosofie sociálních věd: multikulturní přístup.. Praha: Sociologické nakladatelství.
  • FOUCAULT, M. (2002). Archeologie vědění.. Praha: Herrmann & synové.
  • FOUCAULT, M. (1994). Diskurs, autor, genealogie.. Praha: Svoboda.
  • GAVORA, P. (2007). Sprievodca metodológiou kvalitativního výskumu.. Bratislava: Univerzita Komenského.
  • GIVEN, L. M. (2008). The Sage encyclopedia of qualitative research methods 1& 2.. London: SAGE.
  • HALLOUN, I. A. (2006). Modeling Theory in Science Education.. Dordrecht: Springer.
  • HENDL, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace.. Praha: Portál.
  • HENDL, J. (2007). Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace.. Praha: Portál.
  • HENDL, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál.
  • JOHNSON, B., CHRISTENSEN, L. (2010). Educational Research: Quantitative, Qualitative, and Mixed Approaches.. London: Sage.
  • KAUFMANN, J. C. (2010). Chápající rozhovor.. Praha: Sociologické nakladatelství.
  • KREJČÍ, J. (2008). Kvalita sociálněvědních výběrových šetření v České republice.. Praha: Sociologické nakladatelství.
  • KUHN, T. (1997). Struktura vědeckých revolucí.. Praha: OIKOYMENH.
  • MAŇÁK, J., ŠVEC, Š., ŠVEC, V. aj. (2005). Slovník pedagogické metodologie. Brno: Paido.
  • OCHRANA, F. (2009). Metodologie vědy.. Praha: Karolinum.
  • ONDREJKOVIČ, P. (2008). Interpretácia a vedecké vysvetľovanie v spoločenskovednom výskume.. Bratislava: Veda.
  • ONDREJKOVIČ, P. (2007). Úvod do metodológie spoločenskovedného výskumu.. Bratislava: Veda.
  • PHILLIPS, D. C., BURBULES, N. C. (2000). Postpositivism and educational research.. Oxford: Rowman & Littlefield Publishers.
  • POPPER, K. (1997). Logika vědeckého zkoumání.. Praha: OIKOYMENH.
  • Silverman, D. (2005). Ako robiť kvalitatívny výskum.. Bratislava: Ikar.
  • STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky metody zakotvené teorie.. Boskovice: Nakladatelství Albert.
  • ŠANDEROVÁ, J. et al. (2005). Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách.. Praha: Sociologické nakladatelství.
  • ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. et al. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách.. Praha: Porál.
  • ŠVEC, Š. et al. (2009). Metodologie věd o výchově. Kvantitativně-scientické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu.. Brno: Paido.
  • WINCH, P. (2004). Idea sociální vědy a její vztah k filosofii.. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -