Předmět: Nová média v literární výchově

« Zpět
Název předmětu Nová média v literární výchově
Kód předmětu KČJ/XNMLV
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
  • Marešová Hana, doc. PhDr. Ph.D., MBA
Obsah předmětu
- Pedagogicko-didaktické aspekty využití nových médií ve výuce literární výchovy (edukační média ve výuce literární výchovy, pojetí názornosti v éře ICT, modely vzdělávání s ICT, evaluace nových edukačních médií, klasifikace současných nových médií, multimédia, hypermédia). - ICT kompetence aktérů výuky (ICT kompetence učitelů, ICT kompetence žáků a studentů, digitální propast, změna role učitele při výuce s ICT). - Kyberkultura a netart (nová média jako estetický kód, remediace tradičních médií, kyberkultura a teorie nových médií, teorie designu, využití kyberkultury a netartu ve výuce literatury). - Textové struktury v éře ICT (vznik elektronického hypertextu, hypertextové teorie, vliv hypertextu na kognitivní funkce člověka). - Rozvoj čtenářské gramotnosti žáků a studentů v oblasti elektronických médií (metody a formy práce s elektronickými texty, metody a strategie kritického myšlení, kritické čtení, metody vyhledávání, rešeršní strategie, sémantický web, human-computer interaction, folksonomie, tagging ad.). - Literární tvorba v nových médiích (elektronická literatura, netartová literatura (kyberpunk ad.), experimentální literatura, hypertextová fikce, digitální poezie, hypermédia, typografické experimenty, kolaborativní literatura, weblog, instantní komunikace, internetová žurnalistika). - Rozvoj literární kreativity žáků a studentů prostřednictvím nových médií (využití kolaborativní a experimentální literatury, online nástroje pro literární tvorbu, rozvoj kreativních dovedností v rámci mezipředmětových vztahů, tvorba multimediálních prezentací, online portfolia žáků a studentů, prvky internetové žurnalistiky). - Pedagogicko-didaktické otázky využití e-learningu ve výuce literatury (evaluace využití elektronických médií ve výuce literární výchovy (interaktivní elektronické učebnice, elektronické čítanky, čtečky knih, mobilní média a aplikace pro čtení a literární tvorbu), možnosti využití learning management systémů). - 3D virtuální realita ve výuce literatury (virtuální prostředí jako nástroj kulturní edukace a využití mezipředmětových vztahů, imerzivní technologie a jejich využití při tvorbě či sdílení informací, 3D multiuživatelské virtuální prostředí ve výuce literatury). - Aktuální výzkumné problémy v oblasti využití ICT ve výuce literatury (ICT kompetence aktérů výuky, využití virtuálních prostředí v literární výuce, čtenářská gramotnost v oblasti elektronických médií).

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - posoudit aktuální modely vzdělávání s využitím nových médií a zhodnotit jejich přínos pro výuku literární výchovy; - zdůvodnit význam zvýšení úrovně ICT kompetencí učitelů ve vztahu k současnému pojetí výuky na základních či středních školách; - objasnit základní principy vzniku a vývoje kyberkultury a současných netartových směrů ve světle teorie informace, teorie nových médií či teorie designu; - objasnit základní principy rozdílu mezi tištěným lineárním textem a elektronickým hypertextem a posoudit možný vliv textových struktur na kognitivní funkce člověka, zejm. na porozumění textu a na proces zapamatování a učení; - demonstrovat metody a formy práce rozvoje čtenářské gramotnosti žáků a studentů v oblasti elektronických médií; - shrnout základní trendy a vývojové tendence v oblasti literární tvorby v nových médiích; - demonstrovat metody a formy práce rozvoje literární kreativity žáků a studentů prostřednictvím nových médií; - analyzovat základní přínosy a rizika využití e-learningu v literární výchově žáků a studentů; - objasnit podstatu imerzivních technologií a analyzovat jejich roli při využití v literární výchově a kulturní edukaci a v mezipředmětových vztazích; - navrhnout výzkumná témata v souvislosti s využitím ICT ve výuce literární výchovy.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -