Předmět: Metodologie interpretace uměleckého textu

« Zpět
Název předmětu Metodologie interpretace uměleckého textu
Kód předmětu KČJ/XMIUT
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
  • Fic Igor, doc. Mgr. Dr.
Obsah předmětu
- Sociologické, psychologické, filozofické a teologické koncepty metodologie interpretace uměleckého textu. - Principy recepční estetiky a didaktická interpretace uměleckého textu. - Historické, společenské, kulturní, demografické, etnické, náboženské a personální vlivy určující vznik uměleckého textu. Zařazení literárního díla k uměleckým a literárním proudům, směrům a manifestům. Celková analýza kulturně-historického kontextu zkoumaného artefaktu. - Klasifikace, diverzifikace a inovace interpretačních metod jako rozvíjení a určení cílů analýzy uměleckého textu. - Prezentace a reprezentace, konstrukce a dekonstrukce, intencionalita a percepce, expresivita a narativita jako zdroj metodologického zkoumání uměleckého textu. - Žánr, rétorika a stylistika jako součást metodologie interpretace uměleckého textu. - Versologie a poetika v systému analytických a interpretačních metod. - Výklad smyslu uměleckého textu jako neměřitelná konstantní veličina interpretace uměleckého díla. - Základní principy vzdělání k metodologii interpretace uměleckého textu. " Analýza uplatnění aktuálních trendů v metodologii interpretace uměleckého textu na příkladu rozboru konkrétního literárního díla.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojem (určení předmětu) metodologie interpretace uměleckého textu; - posoudit význam filozofických a literárně vědných koncepcí ve vztahu k metodologii interpretace uměleckého textu; - specifikovat rozdíl mezi literárněvědnou a didaktickou interpretací uměleckého textu; - objasnit základní principy metodologických postupů souvisejících s analýzou a interpretací uměleckého textu s přihlédnutím k věku čtenářů; - zdůvodnit funkčnost určujících interpretačních metod v rámci interdisciplinárního přístupu k interpretaci uměleckého textu; - analyzovat dobový, literární, historický a kulturní kontext vzniku literárního díla jako predikační princip určení adekvátní interpretační metody uměleckého textu; - posoudit kompoziční a tematický plán uměleckého textu, vyjádřit jeho význam a smysl v rámci interpretačního metodologického diskursu; - konfrontovat vlastní metodologický postup interpretace uměleckého textu vnímání díla s dobovými i aktuálními literárněteoretickými a literárněvědnými metodologickými trendy; - zhodnotit specifičnost vlastní interpretační metody v souvislosti s platnými zásadami teorie interpretace uměleckého textu; - posoudit možnosti recepce vybraných kanonických děl ve vztahu k osobnostní zralosti žáků.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -