Předmět: Literární text jako učební úloha

« Zpět
Název předmětu Literární text jako učební úloha
Kód předmětu KČJ/XLTXU
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Čtenářská gramotnost jako složka funkční gramotnosti. Gramotnost v kontextu pedagogických teorií. - Faktory ovlivňující rozvoj čtenářské gramotnosti. Čtenářské strategie a techniky čtení. Výzkumy čtenářské gramotnosti (metodologie testování, výsledky českých žáků a závěry pro praxi). - Uplatnění metod kritického myšlení ve výuce literatury. - Teoretické základy literární komunikace. Specifika porozumění informačnímu a uměleckému textu. - Esteticko-vzdělávací funkce uměleckého textu. Recepce a interpretace uměleckého textu. - Poezie v systému literární výchovy a specifika její recepce. - Možnosti ovlivnění žákovského vztahu k poezii. - Výzkumy recepce uměleckého textu a jejich přínos pro pedagogickou praxi. - Ohniskové skupiny jako nástroj pro interpretaci uměleckého textu.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - analyzovat vliv vybraných pedagogických teorií na chápání gramotnosti; - specifikovat vztah čtenářské a funkční gramotnosti; - kategorizovat základní aspekty čtenářské gramotnosti; - shrnout základní čtenářské strategie a možnosti jejich rozvíjení; - posoudit výsledky mezinárodních výzkumů gramotnosti z hlediska jejich přínosu pro pedagogickou praxi; - posoudit možnosti uplatnění principů recepční estetiky v literární výchově; - obhájit esteticko-vzdělávací funkci uměleckého textu; - posoudit výzkumy recepce uměleckého textu a jejich vliv na výběr konkrétních literárních ukázek pro jednotlivé typy žáků; - zhodnotit a zdůvodnit pozici poezie v literární výchově; - obhájit principy literární výchovy stavící do popředí žáka a jeho osobní interpretaci jako cestu k poznání.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • ADAMS, M. J. (1990). Beginning to read: Thinking and learning about print.. Cambridge, MA: MIT Press.
  • BADDELEY, A. D. (1998). Human memory: Theory and practice.. Boston: Allyn and Bacon.
  • BERTRAND, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání.. Praha: Portál.
  • CIBÁKOVÁ, D. et al. (2015). Recepce textu u žáků základní školy.. Olomouc: Univerzita Palackého Olomouci.
  • CIBÁKOVÁ, D. (2015). Možnosti a realizácie rozvíjania porozumenia vecných textov u žiakov primárnej školy.. Olomouc: Univerzita Palackého Olomouci.
  • DARLING HAMMOND, L. & J. BRANSFORD. (2012). Preparing Teachers for a Changing World: What Teachers Should Learn and Be Able to Do.. John Wiley & Sons.
  • DAVIES, F. (2000). Introducing reading.. London: Penguin.
  • DOLEŽALOVÁ, J. (2005). Funkční gramotnost - proměny a faktory gramotnosti ve vztazích a souvislostech.. Hradec Králové: Gaudeamus.
  • FREEBODY, P. & A. LUKE. (1997). Constructing Critical Literacies: Teaching and Learning Textual Practice.. Hampton Press, Incorporated.
  • FREIRE, P. (2000). Pedagogy of Freedom: Ethics, Democracy, and Civic Courage.. Rowman & Littlefield Publishers.
  • GAVORA, P. et al. (2008). Ako rozvíjať porozumenie textu u žiaka.. Nitra: ENIGMA.
  • GAVORA, P. (2002). Gramotnosť: vývin modelov, reflexia praxe a výskumu. Pedagogika, 52(2), s. 171-181.
  • OWEN P. & P. PUMFREY. (1995). Emergent and Developing Reading: Messages forTeachers.. Taylor & Francis.
  • PALEČKOVÁ, J., V. TOMÁŠEK & J. BASL. (2010). Hlavní zjištění výzkumu PISA 2009:umíme ještě číst?. Praha: ÚIV.
  • RILEY, J. (2003). The Teaching of Reading: The development of Literacy in the Early Years.. London, New York: McGraw-Hill.
  • RYAN, J. (1995). Functional Literacy. In HARRIS, T. L. & R. E. HODGES, R. E. The Literacy Dictionary: The vocabulary of reading and writing.. Newark: IRA.
  • SAHLBERG, P. (2011). Finnish lesson: What Can the World Learn from Educational Change in Finland?. Teachers College Press.
  • SMITH, F. (2004). Reading Without Nonsense.. New York: Teachers College Press.
  • TOMPKINS, G. E. (2006). Literacy for 21st Century. A Balanced Approach.. USA: Pearson Education.
  • TRACEY, D. H. & L. MORROW. (2012). Lenses on Reading, Second Edition: An Introduction to Theories and Models.. The Guilford Press.
  • VALA, J. (2013). Poezie, studenti a učitelé. Recepce, interpretace, výuka.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • VALA, J. (2011). Poezie v literární výchově. Olomouc.
  • WILDOVÁ, R. (2012). Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje.. Praha: PdF UK v Praze.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -