Předmět: Literatura pro děti a mládež v edukačním procesu základní školy

« Zpět
Název předmětu Literatura pro děti a mládež v edukačním procesu základní školy
Kód předmětu KČJ/XLDEP
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
  • Řeřichová Vlasta, doc. PhDr. CSc.
Obsah předmětu
- Role literatury pro děti a mládež v rozvoji dětského čtenářství a utváření axiologického systému žáka základní školy. - Tradice, modernita a postmodernita v literatuře pro děti a mládež. - Proměny obrazu dětství a dospívání v české a světové literatuře pro děti a mládež. - Genderová problematika v české a světové literatuře pro děti a mládež a její reflexe v edukačním procesu základní školy. - Etické hodnoty v literatuře pro děti a mládež a možnosti jejich využití v edukačním procesu základní školy. - Reflexe multikulturní společnosti v literatuře pro děti a mládež a pedagogické praxi. - Humor v literatuře pro děti a mládež jako literárnědidaktická kategorie. - Formativní potenciál současné young adult literatury. - Aktuální trendy v české a světové teorii a kritice literatury pro děti a mládež, jejich reflexe v pedagogické praxi.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - ocenit roli literatury pro děti a mládež v rozvoji dětského čtenářství a utváření axiologického systému žáka základní školy; - posoudit základní vývojové tendence literatury pro děti a mládež s akcentem na její aktuální stav; - shrnout a posoudit vývojové tendence v zobrazování dětství a dospívání v české a světové literatuře pro děti a mládež; - zhodnotit zastoupení genderové problematiky v české a světové literatuře pro děti a mládež a její reflexi v edukačním procesu základní školy; - posoudit tematizaci etických hodnot v literatuře pro děti a mládež a navrhnout možnosti využití v edukačním procesu základní školy; - zhodnotit reflexi multikulturní společnosti v literatuře pro děti a mládež a v pedagogické praxi; - ocenit humor v literatuře pro děti a mládež jako literárnědidaktickou kategorii; - zhodnotit formativní potenciál současné young adult literatury; - posoudit aktuální trendy v české a světové teorii a kritice literatury pro děti a mládež a možnosti jejich reflexe v pedagogické praxi.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -