Předmět: Kurikulum a teorie výuky

« Zpět
Název předmětu Kurikulum a teorie výuky
Kód předmětu KČJ/XKTV
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
  • Plischke Jitka, PhDr. Ph.D.
  • Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Didaktika jako věda i jako nástroj učitele (vývoj didaktiky, pojetí didaktiky v anglosaském i v středoevropském kontextu, klasifikace teorií vzdělávání, klinický přístup, akční výzkum). - Koncepce kvality výuky (vyučování jako celistvý proces; interakce, individualizace a diferenciace, role zpětné vazby apod.). - Didaktické zprostředkování učiva (transformace, zjednodušení, elementarizace, redukce, rekonstrukce učiva), didaktická (a mikrodidaktická) analýza učiva (nároky kladené na učebnice a jiná edukační média). - Soudobé proměny vzdělávání a učitelská profese. - Dimenze profesionality učitele (odborné, diagnostické, didaktické aj.). - Komunikace ve školní třídě. - Národní i mezinárodní výzkumy výuky a školního vzdělávání.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - charakterizovat obecnou didaktiku jako vědní disciplínu, objasnit významné teorie vzdělávání; - charakterizovat aktuální didaktické modely; - posoudit problematiku kvality výuky, podrobněji specifikovat podstatu, příležitosti i rizika různých přístupů zaměřených na její zabezpečení; - objasnit možné přístupy didaktického zprostředkování učiva (transformace, zjednodušení, elementarizace, redukce, rekonstrukce učiva; didaktická a mikrodidaktická analýza učiva); - posoudit a empiricky doložit implikaci mezi soudobými proměnami vzdělávání a pojetím učitelské profese; - analyzovat a zhodnotit úroveň komunikace ve školní třídě; - prezentovat a zdůvodnit svůj názor na potřebnost standardů kvality profese učitele (standardů práce učitele, pedagogických standardů).

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Běžný student i student s ISP musí splnit požadovaný úkol v určité kvalitě a úspěšně složit zkoušku. Účast na semináři není povinná.
Doporučená literatura
  • (2010). ORBIS SCHOLAE. "Educational Change in the Global Context". Monotematické číslo, roč. 4, č. 2.
  • (2007). ORBIS SCHOLAE. "Kurikulum v proměnách školy". Monotematické číslo, roč. 1, č. 1..
  • (2008). ORBIS SCHOLAE. "Videostudie ve výzkumu. Vyučování a učení". Monotematické číslo, roč. 2, č. 1..
  • BYČKOVSKÝ, P., KOTÁSEK, J. (2004). Nová teorie klasifikování kognitivních cílů ve vzdělávání: revize Bloomovy taxonomie. Pedagogika, roč. 54. č. 3, s. 227-242..
  • DVOŘÁK, D. (2009). Řazení učiva v soudobých teoriích kurikula. Pedagogika, roč. 59, č. 2, s.136-152..
  • GAVORA, P. (1999). Akí su moji žiaci.. Bratislava: Práca.
  • GAVORA, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido.
  • HALLITZKY, M., SEIBERT, N. (2005). Didaktische Konzepte und Modelle. In APEL, H. J., SACHER, W. (Hrsg.). Studienbuch Schulpädagogik. 2. Auflage, s. 205-229.. Bad Heilbrunn/Obb: Julius Klinkhardt Verlag.
  • HARGREAVES, A. (1990). Curriuclum and assessmentreform. . Buckingham : Open University Press.
  • HELMKE, A. (2007). UnterrichtsQualität: erfassen, bewerten, verbessern. . Seelze: Klett, Kallmeyer.
  • HORKÁ, H., FILOVÁ, H., JANÍK, T., KRATOCHVÍLOVÁ, J. (2009). Studie ze školní pedagogiky.. Brno: MU.
  • JAKUBÍKOVA, Z., KOSTRUB, D. (2009). Vybrané didaktické modely materskej školy uplatňované v súčasnejdidaktickej praxi.. Prešov: Rokus.
  • JANÍK, T. et al. (2009). Kurikulum - výuka - školní klima- učitelské vzdělávání. Analýza nálezů českého pedagogického výzkumu (2001-2008).. Brno: MU.
  • JANÍK, T. (2010). Kurikulární reforma na gymnáziích.. VÚP.
  • JANÍK, T., MAŇÁK, J., KNECHT, P., NĚMEC, J. (2010). Proměny kurikula současné české školy:Vize a realita. ORBIS SCHOLAE, roč. 4, č. 3, s. 9-35..
  • JANÍK, T., MIKOVÁ, M. (2006). Videostudie: výzkum výuky založený na analýze videozáznamu.. Brno: Paido.
  • JANÍK, T. (2004). Význam Shulmanovy teorie pedagogických znalostí pro oborové didaktiky a pro vzdělávání učitelů. Pedagogika, roč. 54. č. 3, s. 243-250..
  • JANÍK, T. (2005). Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání.. Brno: Paido.
  • JANK, H., MEYER, H. (2002). Schulpädagogik: Didaktische Modelle.. Berlin: Cornelsen Verlag Scriptors.
  • KANSANEN, P. (2004). Didaktika a její vztah k pedagogické psychologii: problémy klíčových pojmů a jejich překladu. Pedagogika, roč. 54. č. 1, s. 48-57..
  • KNECHT, P. (2007). Didaktická transformace aneb od didaktického zjednodušení k didaktické rekonstrukci. ORBIS SCHOLAE, roč. 2, č. 1, s. 67 -81..
  • KNECHT, P., JANÍK, T. et al. (2008). Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu.. Brno: Paido.
  • Kolář, Z., Vališová, A. (2009). Analýza vyučování. Praha: Grada Publishing.
  • KOSTRUB, D. (2008). Dieťa/Žiak/Študent-učivo-učitel´, didaktický alebo bermudský trojúholník? . Prešov : Rokus.
  • KOTÁSEK, J. (1959). Problémy používání vyučovacích metod ve vyučovacím procesu.. Praha: KPÚ.
  • KRATOCHVÍLOVÁ, J. (2006). Teorie a praxe projektové výuky, 160 s.. Brno: MU.
  • KULIČ, V. (1971). Chyba a učení: funkce chybného výkonu v učení a jeho řízení. 244 S.. Praha: SPN.
  • KUŘINA, F. (2005). Co je to vlastně didaktika? Pedagogika, roč. 55, č. 3, s. 264-267..
  • KUŘINA, F. (2009). Didaktická transformace obsahu a školská praxe. Pedagogika, roč. 59, č. 3, s. 298-308..
  • MAŇÁK, J., JANÍK, T. (ed.). (2006). Problémy kurikula základní školy.. Brno: Paido.
  • MAŇÁK, J., JANÍK, T., ŠVEC, V. (2008). Kurikulum v současné škole.. Brno: Paido.
  • MAŇÁK, J. (2006). Kompetence ve struktuře kurikula. In GREGER, D., JEŽKOVÁ, V. (eds.) Školní vzdělávání: Zahraniční trendy a inspirace,s. 87-101.. Praha: Karolinum.
  • MAREŠ, J. (1999). Podněty pedagogické psychologie pro pedagogický výzkum. In SVATOŠ, T. (ed.). Poslední desetiletí v českém a zahraničním pedagogickém výzkumu.. Hradec Králové: VŠP a ČAPV.
  • MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V. (1996). Učitelovo pojetí výuky.. Brno: CDVU MU.
  • MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V. (1996). Učitelovo pojetí výuky.. MU.
  • MAREŠ, J. (1998). Styly učení žáků a studentů.. Praha: Portál.
  • Obst, O. (2002). Obecná didaktika. Olomouc: UP.
  • PASCH, M., GARDNER, T. G. aj. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině.. Praha: Portál.
  • PERSSON, M. (ed.). (2004). Towards the Teacher as a Learner.. Karlstad: Tryckeri Knappen.
  • PEŠEK, Z. et al. (1964). Didaktika.. Praha: SPN.
  • PETLÁK, E. (2004). Všeobecná didaktika.. Bratislava: IRIS.
  • PRŮCHA, J. (1998). Učebnice: teorie a analýzy edukačního média: příručka pro studenty, učitele, autory a výzkumné pracovníky.. Brno: Paido.
  • PUPALA, B. (2009). Revízia didaktického myslenia: Komentár k monotematickému číslu. Pedagogika, roč. 59, č. 1, s. 215-220..
  • SKALKOVÁ, J. (2007). Kategorie cíle, kompetence, jejich vzájemný vztah a význam pro obsah vzdělávání v kontextu současnosti. ORBIS SCHOLAE, roč. 1, č. 1, s. 7-20..
  • SKALKOVÁ, J. (2010). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo, a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování.. Praha: Grada.
  • SKALKOVÁ, J. (2004). Pedagogika a výzvy nové doby.. Brno: Paido.
  • SLAVÍK, J. (1999). Hodnocení v současné škole. Praha : Portál.
  • ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., ŠALAMOUNOVÁ, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě.. Praha: Portál.
  • ŠTECH, S. (2009). Zřetel k učivu a problém dvou modelů kurikula. Pedagogika, roč. 59. č. 2, s. 105-115..
  • ŠVEC, Š. (1995). Historické premeny poňatí didaktik : (od J. A. K. po súčasnosť), s. 9-60.. Bratislava: UK.
  • ŠVEC, V (ed.). (2005). Od implicitních teorií výuky k implicitním pedagogickým znalostem.. Brno: Paido.
  • TOLLINGEROVÁ, D., KULIČ, V., KNĚZŮ, V. (1966). Programované učení.. Praha: SPN.
  • TUREK, I. (2008). Didaktika.. Bratislava: Iura Edition.
  • WALTEROVÁ, E. (1994). Kurikulum. Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě.. Brno: MU.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -