Předmět: Didaktika literatury v kontextu oborových didaktik

« Zpět
Název předmětu Didaktika literatury v kontextu oborových didaktik
Kód předmětu KČJ/XDLOD
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Pedagogické a filozofické zakotvení didaktiky, vztah oborové didaktiky a oboru a specializační trendy v oborových didaktikách. - Didaktická znalost obsahu, její přínos pro oborové didaktiky a model didaktické rekonstrukce. - Výzkumná témata v oblasti oborových didaktik: výzkum oborových představ, výzkum žákovských představ a didaktická strukturace učebního prostředí. - Dynamické pojetí obsahu výuky a role učebních úloh. Analýza a vyhodnocení hloubkové struktury výuky - metodika AAA (anotace, analýza, alterace výukových situací). - Úloha žákovských prekonceptů ve výuce, profesní kompetence učitelů ČJL, aktuální trendy v didaktice literární výchovy. - Aktuální stav a tendence ve výuce literární výchovy u nás i v zahraničí (historie, cíle a transformace tuzemského literárního vzdělávání). - Čtenářsky pojatá literární výchova, tvořivá expresivita v literární výchově (tvořivá dramatika, interpretace, konstrukce a rekonstrukce textu). - Současné vzdělávání učitelů literární výchovy.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - posoudit teorii didaktických znalostí obsahu, zhodnotit její přínos pro oborové didaktiky a analyzovat vztah mezi oborovou didaktikou a oborem; - navrhnout výzkumná témata v souvislosti s modelem didaktické rekonstrukce; - shrnout dynamické pojetí obsahu výuky a roli učebních úloh; - analyzovat roli žákovských prekonceptů ve výuce a specifikovat roli učitele v modelu didaktické rekonstrukce učiva; - analyzovat možný přínos poznatků a výzkumných zjištění ostatních oborových didaktik pro didaktiku literární výchovy; - objasnit základní vývojové tendence v historii literárního vzdělávání a analyzovat současné cíle a stav literárního vzdělávání; - zdůvodnit základní strukturu oboru (četba, tvorba, nauka) a specifikovat možnosti uplatnění tvořivé expresivity v literární výchově; - demonstrovat didaktickou interpretaci literárního díla s přihlédnutím k jeho uměleckým specifikům; - analyzovat pedagogickou komunikaci při interpretaci uměleckého textu; - posoudit koncepci současného vzdělávání učitele literární výchovy a shrnout základní výzvy pro didaktiku literatury.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • BERTRAND, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
  • BORGES, J. L. (2005). Ars poetica.. Praha: Mladá fronta.
  • BOUGHTON, D. (2004). Assesing Art Learning in Changing Context: High-Stakes Accountability, International Standards and Changing Conceptions of Artistic Development. In E. W. Eisner & M. D. Day (Eds.), Handbook of Research and Policy in Art Education (s. 585-607).. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • BROCKMEYEROVÁ-FENCLOVÁ, J., ČAPEK, V. & KOTÁSEK, J. (2000). Oborové didaktiky jako samostatné vědecké disciplíny. Pedagogika, 50(1), s. 23-37..
  • CREEMERS, B. P. M., KYRIAKIDES, L. & SAMMONS, P. (2010). Methodological Advances in Educational Effectiveness Research.. Abingdon: Routledge.
  • Creswel, J. W. & Plano Clark, V. L. (2007). Designing and conducting mixed methods research. London: Sage.
  • CROCE, B. (1997). The Aestetic as the Science of Expression and the Linguistic in General.. New York: Cambridge University Press.
  • DOULÍK, P. & ŠKODA, J. (2003). Tvorba a ověření nástrojů kvantitativní diagnostiky prekonceptů a možnosti jejího vyhodnocení. Pedagogika, 53(2), s. 177-189..
  • FULKOVÁ, M. (2007). Diskurs umění a vzdělávání.. Praha a Jinočany: H+H.
  • HNÍK, O. (2014). Didaktika literatury: výzvy oboru.. Praha: Karolimum.
  • HNÍK, O. (2010). Literární výchova: reflexe v oborové didaktice. In Odborová didaktika v príprave a ďalšom vzdělávání učitel materinského jazyka a literatúry.. Ružomberok: Filozofická fakulta Katolickej univerzity v Ružomberku.
  • HNÍK, O. (2008). Tvořivá interpretace" jako literárně výchovný program na bázi artefiletiky. In Jazyk a literatúra v škole - zážitok a poznanie, s. 186-194.. Prešov: Fakulta humanitných a prírodných vied PU v Prešove.
  • JANÍK, T. & STUCHLÍKOVÁ, I. (2010). Oborové didaktiky na vzestupu: přehled aktuálních vývojových tendencí. Scientia in educatione, 1(1), s. 5-32..
  • JANÍK, T. et al. (2009). Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů.. Brno: Paido.
  • JANÍK, T. et al. (2007). Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu?. Brno: Paido.
  • JANÍK, T. (2012). Kvalita výuky: vymezení pojmu a způsobu jeho užívání. Pedagogika, 65(3), s. 244-261..
  • JANÍK, T., LOKAJÍČKOVÁ, V. & JANKO, T. (2012). Komponenty a charakteristiky zakládající kvalitu výuky: přehled výzkumných zjištění. Orbis Scholae, 6(3), s. 27-55..
  • JANÍK, T. (2004). Význam Shulmanovy teorie pedagogických znalostí pro oborové didaktiky a pro vzdělávání učitelů. Pedagogika, 54(3), s. 243-250..
  • JELEMENSKÁ, P., SANDER, E. & KATTMANN, U. (2003). Model didaktickej rekonštrukcie: Impulz pre výzkum v oborových didaktikách. Pedagogika, 53(2), s. 190-201..
  • KANSANEN, P. (2004). Didaktika a její vztah k pedagogické psychologii: problémy klíčových pojmů a jejich překladu. Pedagogika, 54(1), s. 48-57..
  • KATTMANN, U. (2009). Didaktická rekonstrukce: učitelské vzdělávání a reflexe výuky. In T. Janík (ed.), Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů (s. 17-32).. Brno: Paido.
  • KOSTEČKA, J. (2012). Co nemohou umět studenti bohemistiky. In Český jazyk a literatura, č. 3, 62/2011-2012, s. 136-139..
  • KOTÁSEK, J. (2011). Domácí a zahraniční pokusy o obecné vymezení předmětu a metodologie oborových didaktik. In Pedagogická orientace, roč. 21, č. 2, s. 226-239..
  • LIGOŠ, M. (2009). Základy jazykového a literárneho vzdelavania I., II. Úvod do didaktiky materinského jazyka a literatúry.. Ružemberok: Filozofická fakulta Katolické Univerzity.
  • MÁJOVÁ, L. (2008). Učitel jako zprostředkovatel poznání. Pedagogika, 58(2), s. 131-139..
  • MAŇÁK, J. (2004). Aktuální otázky oborových didaktik. In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu, s. 1-3.. Brno: Masarykova univerzita.
  • MAŇÁK, J. (2003). Nárys didaktiky.. Brno: Masarykova univerzita.
  • PUPALA, B. (2009). Revízia didaktického myslenia. Pedagogika, 59(2), s. 215-220..
  • SCOTT, D. & USHER, R. (1996). Understanding Educational Research.. London: Routledge.
  • SHULMAN, L. (1986). Paradigms and research programs in the study of teaching: a contemporary perspective. In M. Wittrock (ed.) (1986). Handbook of Research on Teaching (pp. 3-36).. New York, London: MacMillan.
  • SHULMAN, L. S. (1987). Knowledge and Teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), s. 1-22..
  • SHULMAN, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), s. 4-14..
  • SKALKOVÁ, J. (2007). Obecná didaktika.. Praha : Grada.
  • SLAVÍK, J. (2003). Lesk a bída oborových didaktik. Pedagogika, 53(2), s. 137-140..
  • SLAVÍK, J. (2009). O teorii pro posthospitační rozbor aneb reflexe příběhu výuky jako prostředek rozvoje didaktických znalostí obsahu. In T. Janík (Ed.), Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů (s. 33-44).. Brno: Paido.
  • STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. et al. (2015). Oborové didaktiky. Vývoj - stav - perspektivy.. Brno: Munipress.
  • VALA, J. et al. (2015). Literární výchova ve škole. Vzpomínky, vize, zkušenosti.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • VALA, J. (2013). Poezie, studenti a učitelé. Recepce, interpretace, výuka.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • VALA, J. (2011). Poezie v literární výchově.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -