Vyučující
|
-
Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
-
Štěpáník Stanislav, doc. PhDr. Ph.D.
-
Krobotová Milena, doc. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1) Psaní jako proces; textotvorný proces 2) Autenticita psaní - zadání úloh (statické a dynamické pojetí textu; kurikulum, učebnice, standardizované zkoušky; aplikace poznání interakční stylistiky) 3) Autenticita psaní - hodnocení textů žáků 4) Možnosti integrace jazykové a komunikačně-slohové výchovy
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Pravidla českého pravopisu a zásadní změny, k nimž v průběhu vývoje došlo. Schopnost vytvořit obsahově i formálně správný, poutavý a působivý text. Orientovat se ve slohových útvarech na základě postupu informačního, vyprávěcího, popisného a výkladového. Správně sestavit některé slohové útvary na základě uvedených postupů. Obsahová a formální stránka projevů z oblasti administrativy. Seznámení se současnou normou pro psaní různých písemností, bibliografické citace (včetně citací elektronických). Základní přehled nejčastějších pravopisných a stylistických nedostatků, kterých se autoři psaných textů dopouštějí Předmět byl inovován v rámci projektu "Studium k rozšíření odborné kvalifikace (§6 vyhlášky č.317/2005 Sb.)" , reg. č. CZ.1.07/1.3.00/19.0014.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Požadavky k zápočtu: 1) prostudovat následující pojmy: - komunikační sféry (srov. Hoffmannová et al., 2016; Jedlička, Formánková, & Rejmánková, 1970) - funkční styly - stylové oblasti/sféry (srov. Čechová, Krčmová, & Minářová, 2008) - stylotvorné faktory (slohotvorné činitele) - komunikační faktory (srov. Čechová, Krčmová, & Minářová, 2008) - slohové útvary 2) prostudovat kapitolu R. Holanová, & S. Štěpáník (2020). Stylistika a didaktika: nové výzvy pro výuku mateřského jazyka. In S. Štěpáník, & E. Awramiuk (Eds.), Język ojczysty w edukacji szkolnej w Polsce, Czechach i na Słowacji (s. 140-179). Białystok: Uniwersytet w Białymstoku. 3) napsat odborné pojednání na jednu z otázek (příp. jejich kombinaci) uvedených ve 3. kapitole zmíněné studie: - Je dosavadní stále převládající koncepce komunikační výchovy pojatá dle slohových útvarů (ZŠ) a funkčních stylů (SŠ; dále jen "dosavadní koncepce") funkční? - Umožňuje žákům dosavadní koncepce pochopení komunikačních principů? - Obohacuje systemizace v dosavadní koncepci jazykové vědomí studentů, nebo představuje spíše formální šablonu pro rozdělení učiva do jednotlivých kapitol? - Bylo by vhodnější od dosavadní koncepce upustit a při systemizaci vycházet raději např. od volnější teorie komunikačních sfér či oblastí nebo komunikačních záměrů? - Jak zajistit, aby byl popis slohově-komunikační a jazykové problematiky přehledný, ucelený, oborově správný a zároveň didakticky přínosný?
|
Doporučená literatura
|
-
BRABCOVÁ,R. (1996). Novinky z pravopisu a tvarosloví. Dobřichovice: Kava-Pech.
-
ČECHOVÁ, M. a kol. (1996). Čeština. Řeč a jazyk. . Praha: ISV.
-
ČECHOVÁ, M. (1998). Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV nakladatelství.
-
HOLANOVÁ, R.; ŠTĚPÁNÍK, S. (2020). Stylistika a didaktika: nové výzvy pro výuku mateřského jazyka. In Język ojczysty w edukacji szkolnej w Polsce, Czechach i na Słowacji (s. 140-179). Białystok: UwB.
-
STARÝ, Z. (1992). Psací soustavy a český pravopis. Praha.
-
ŠEBESTA, K. (2005). Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum.
|