Předmět: Úvod do studia jazyka 1

« Zpět
Název předmětu Úvod do studia jazyka 1
Kód předmětu KČJ/USJ1@
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kříž Michal, Mgr. Ph.D.
  • Adámková Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tematické okruhy přednášek 1. Úvod do studia jazyka: obsah, témata, cíle. Jazyk a jeho funkce; jazyk a komunikace. 2. Věda o jazyce a její metody. Gramatika českého jazyka a její popisy. Jazykové plány, jejich jednotky a funkce. 3. Úvod do hláskosloví (fonetiky a fonologie) češtiny: systém českým hlásek a jeho popisy 4. Úvod do tvarosloví (morfologie) češtiny: základní terminologie, formální & funkční tvarosloví. Morfematika a slovotvorba. 5. Úvod do skladby (syntaxe) češtiny: základní terminologie, popis(y) věty a výpovědi. Valenční syntax. 6. Úvod do slovní zásoby (lexikologie) češtiny: slovní zásoba a její popisy, způsoby obohacování slovní zásoby, slovníky a zdroje informací o slovní zásobě. 7. Úvod do gramatiky textu: základní terminologie, pragmatika textu, textová soudržnost a principy členění a výstavby textu. 8. Stratifikační model češtiny; spisovná čeština a jazyková kultura. Sociolekty a dialekty. 9. Spisovná výslovnost a výslovnostní styly. 10. Charakteristika grafického systému současné češtiny; vývoj českého pravopisu. 11. Základy českého pravopisu: typy pravopisu a přehled základních pravopisných jevů. 12. Český jazyk a jazyková výchova: základní výstupy RVP. Přehled zdrojů pro studium českého jazyka; odborné časopisy a databáze; Ústav pro jazyk český AV a internetová jazyková příručka (databáze dotazů).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Úvod do studia jazyka 1 přináší ucelený pohled na základní otázky spojené se studiem rodného jazyka a je tvořen třemi vzájemně propojenými částmi: (1) shrnuje a systematizuje poznatky zaměřené na český jazyk na úrovni SŠ, (2) rozšiřuje existující povědomí o konkrétních otázkách spojených s jazykem v širším systémovém kontextu se zaměřením především na jeho pravopisnou podobu a (3) podporuje dovednosti, kterou vedou k uvědomělému užití jazykovědných znalostí v praxi při výuce.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: Porozumět základním parametrům studia rodného jazyka včetně elementárních teoretických základů (a terminologie). Rozumět systému českých hlásek a znát jejich základní popis a/nebo klasifikaci. Smysluplně a věcně uvažovat o konkrétních otázkách spojených s jazykem v širším historickém i systémovém kontextu. Využít dovedností a získaných kompetencí, které vedou k uvědomělému užití jazykovědných znalostí v dalším studiu daného oboru i v praxi při výuce.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemný test

Zápočet Zápočet bude realizován formou písemného testu, který bude zaměřen na jednotlivá témata probraná a diskutovaná na přednáškách a zejm. v seminářích. Test bude zaměřen i na testování jazykovědných znalostí a dovedností na maturitní úrovni SŠ. Některé otázky budou testovat přehled studentů v dané problematice a ověřovat jejich porozumění vybraným konceptům. Test bude také pracovat u studentů se získanými dovednostmi, zvl. pokud jde o práci s konkrétním jazykovým materiálem. Zkouška Zkouška bude probíhat ústní formou a bude vycházet z tematických okruhů publikovaných v MS Teams na začátku zimního semestru 2024/2025. Student si vždy vylosuje jeden tematický okruh, o kterém by měl být schopen samostatně mluvit cca 10 min. K jednotlivým poznatkům by student měl být schopen uvést konkrétní příklady na jazykovém materiálu, popř. může být student požádán o demonstraci znalostí na konkrétním jazykovém materiálu, který mu předloží zkoušející.
Doporučená literatura
  • CVRČEK, Václav. (2010). Mluvnice současné češtiny 1. Jak se píše a jak se mluví.. Praha: Karolinum.
  • ČECHOVÁ, Marie et al. (2000). Čeština - řeč a jazyk. 2., přeprac. vyd.. Praha.
  • ČERMÁK, František:. Jazyk a jazykověda. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2001..
  • Černý, J. (1998). Úvod do studia jazyka. . Olomouc: Rubiko.
  • Grepl, M. a kol. (1995). Příruční mluvnice češtiny.. Praha: LN.
  • Grepl, M. (red.). Příruční mluvnice češtiny. . Nakladatelství lidové noviny, Praha 2000.
  • HUBÁČEK, J. A KOL. (2010). Čeština pro učitele.. Český Těšín: Vade Mecum Bohemiae.
  • Karlík, P. (eds.). (2002). Encyklopedický slovník češtiny.. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
  • PRAVDOVÁ, Markéta a SVOBODOVÁ, Ivana, ed. (2014). Akademická příručka českého jazyka.. Praha: Academia.
  • Štícha František a kol. (2013). Akademická gramatika spisovné češtiny. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní