Předmět: Aktuální otázky gramatiky

« Zpět
Název předmětu Aktuální otázky gramatiky
Kód předmětu KČJ/UAOQ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
  • Krejčí Veronika, Mgr.
Obsah předmětu
1. Jazykové vyučování a jeho teorie. 2. Aktuální problémy spojené s pojetím vyučování v českém jazyce na 1. stupni ZŠ. 3. Aplikace jazykových poznatků v kontextu se základními principy RVPZV, integrací poznatků a komunikační výchovou. 4. Využití aktivizačních metod a forem práce a myšlenkových pochodů (s důrazem na integraci) v jazykovém vyučování. 5. Odborná a didaktická literatura předmětu.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 24 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 8 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 8 hodin za semestr
Výstupy z učení
Jde o skloubení teoretických znalostí studentů a požadavků školy na vyučování českého jazyka. V seminářích budou řešeny aktuální problémy spojené s pojetím vyučování v českém jazyce s důrazem na aplikaci jazykových poznatků v kontextu se základními principy Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, integrací poznatků a komunikační výchovou. Semináře budou zaměřeny zejména na obtížnější jazykové učivo ve 4. a 5. r. základní školy.
Student se orientuje v jazykových teoriích a v aktuálních otázkách jazykového vyučování. Ovládá strukturu a obsah edukačních materiálů pro 1. stupeň ZŠ (RVPZV). Umí aplikovat různorodé metody a formy práce v jazykovém vyučování zejména s využitím indukce. Orientuje se v současné odborné a didaktické literatuře předmětu.
Předpoklady
Seminář je určen zjeména studentům vyšších ročníků studia učitelství pro 1. stupeň ZŠ. Předpokládají se základní znalosti z obecné didaktiky, pedagogiky, morfologie, syntaxe a stylistiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce

Aktivní účast na seminářích, průběžné plnění úkolů a vytvoření portfolia studenta. Některé úkoly: Prezentace vybraného gramatického učiva induktivní metodou (vyvození). Vytvoření přípravy na hodinu českého jazyka s využitím aktivizačních metod a forem práce. Vytvoření souboru aktivizačních cvičení pro jazykové vyučování. Vytvoření seznamu literatury a portálů s tematikou jazykového vyučování.
Doporučená literatura
  • (2009). Kafomet (katalog forem a metod práce).. Třebíč: Infra.
  • (2007). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.. Praha: VÚP.
  • ČECHOVÁ, M. a kol.. (2010). Hrátky s češtinou. Praha.
  • ČECHOVÁ, M., STYBLÍK, V. (1998). Čeština a její vyučování.. Praha: SPN.
  • HAUSENBLAS, O. (1992). Vrátíme smysl hodinám češtiny?. Zbuzany.
  • Hauser, P. a kol. (1994). Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ (tři díly).. Brno: MU.
  • JEČNÁ, K. (1997). Nuda při češtině? Ani nápad!. Praha: Strom.
  • Karel Šebesta. (2005). Od jazyka ke komunikaci. Praha.
  • KRŮŽELOVÁ, M. (2009). Máme rádi sloh: zábavné náměty k rozvoji klíčových kompetencí při výuce slohu. Praha.
  • Polák, M. (2002). Učitel českého jazyka a současná základní škola.. Olomouc: Vydavatelství UP.
  • SCHNEIDEROVÁ, E. (2010). Jazykové hry a hříčky. Praha.
  • ŠEBESTA, K. (2005). Od jazyka ke komunikaci. Praha: UK.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní