Předmět: Úvod do teorie literatury

« Zpět
Název předmětu Úvod do teorie literatury
Kód předmětu KČJ/TELI@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Mašát Milan, Mgr. Ph.D.,MBA,Ed.D.
  • Fic Igor, doc. Mgr. Dr.
Obsah předmětu
Umělecký text - definice, rysy a literárnost Struktura literárního díla - téma, kompozice, postavy, jazyk Funkce a vrstvy jazykové výstavby literárního textu Poetika komiky a humor v dětské literatuře Specifika recepce literatury dětmi - vývojová psychologie, sémantická přístupnost Literární hodnota - estetická funkce, výchovný a kulturní potenciál Aplikace literárněteoretických přístupů při práci s textem pro děti

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Předmět poskytuje základní orientaci v oblasti literární teorie s důrazem na aplikaci v oblasti literatury pro děti a mládež. Seznamuje studenty se strukturou uměleckého literárního díla, s prostředky tematické, kompoziční a jazykové výstavby a s principy literární komunikace. Zvláštní pozornost je věnována specifikům vnímání a interpretace textu mladšími čtenáři, poetice komiky a otázkám hodnotové dimenze literatury.
Po absolvování předmětu student: orientuje se v základní terminologii literární teorie a poetiky; rozpozná tematické, kompoziční a jazykové prostředky v konkrétním textu; aplikuje základní literárněteoretické pojmy na analýzu poezie i prózy; chápe specifika literatury pro děti a mládež z hlediska výstavby a recepce; posoudí funkci komických prostředků v literatuře pro děti; formuluje hodnotící soudy na základě estetických kritérií a kulturního kontextu.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta, Písemný test

aktivní účast na seminářích, průběžné úkoly (např. dílčí analýza ukázky, slovníček pojmů), zápočtový test ověřující znalosti z přednášek a doporučené literatury. Požadavky na studenty s ISP: Zápočtový test, který bude vycházet z prezentace (pošlu hromadným e-mailem) a ze skript Úvod do studia literatury (doc. Vala) - také pošlu hromadným e-mailem.
Doporučená literatura
  • BRUKNER, Josef a FILIP, Jiří. (1997). Poetický slovník. 2. Praha: Mladá fronta.
  • HAMAN, Aleš. (1999). Úvod do studia literatury a interpretace díla. Jinočany: H & H.
  • KRČ, Eduard a ZBUDILOVÁ, Helena. (2012). Úvod do teorie literatury: literární terminologie a analýza literárního díla. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • KUBECZKOVÁ, Olga. (2006). Úvod do studia literatury pro posluchače primárního školství. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta.
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. (2002). Průvodce literárním dílem: výkladový slovník základních pojmů literární teorie. Jinočany: H&H.
  • MOCNÁ, Dagmar et al. (2004). Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka.
  • MÜLLER, Richard, ed. a ŠIDÁK, Pavel, ed. (2012). Slovník novější literární teorie: glosář pojmů. Praha: Academia.
  • PETERKA, Josef. (2006). Teorie literatury pro učitele. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní