Název předmětu | Současná literatura pro děti a mládež 2 |
---|---|
Kód předmětu | KČJ/SLD2@ |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 2 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Preferované žánry v četbě dětí a mládeže, hodnotové ukotvení, čtenářské návyky Sociální, environmentální, psychologická a identitární témata v současné literatuře Současná pohádka, fantasy, dystopie, komiks a hybridní žánry Specifika překladové produkce a kulturní kontexty recepce Literární text vs. filmová adaptace - srovnávací a interpretační přístupy Úloha beletrie v axiologickém vývoji dětí a dospívajících Současná literární kritika, odborné časopisy a portály (Rozumíme si, Plav, IBBY aj.) Literatura jako nástroj osobnostního rozvoje a mediální gramotnosti
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách |
Výstupy z učení |
Předmět navazuje na kurz Současná literatura pro děti a mládež 1 a zaměřuje se na aktuální vývoj české a světové literatury pro děti a mládež. Sleduje dominantní žánrové linie, tematické a stylové proměny, reflexi společenských výzev a interdisciplinární přesahy. Akcentuje hodnotovou funkci literatury, její vliv na axiologický vývoj čtenáře a didaktický potenciál současné produkce. Pozornost je věnována i intermediálním transpozicím (zejména filmovým adaptacím), recepci čtenářů a vývoji literární kritiky.
Po absolvování kurzu bude student schopen: zhodnotit vývojové trendy v současné české a světové literatuře pro děti a mládež; analyzovat a interpretovat vybrané současné texty v širším literárním a kulturním kontextu; posoudit kvalitu a hodnotový potenciál současné literární produkce včetně překladové; zohlednit didaktický potenciál aktuálních literárních děl s ohledem na cíle RVP ZV; reflektovat rozdíly mezi literárními texty a jejich filmovými adaptacemi; orientovat se v odborné reflexi a aktuálních kritických diskurzech; využít dostupné informační zdroje pro vlastní výzkum či pedagogickou práci. |
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Písemný test
Aktivní účast na seminářích, zápočtový test (znalost klíčových pojmů, autorů, děl, tendencí), ústní zkouška (syntéza poznatků, aplikace na konkrétní texty), odevzdání seminární práce dle níže uvedených kritérií. Požadavky na studenty s ISP: Student odevzdá seminární práci: Délka seminární práce je stanovena na 4 normostrany (písmo Times New Roman, velikost 12, řádkování 1,5, zarovnání do bloku) + titulní strana (jméno, příjmení, studijní obor, ročník studia). Seminární práce bude o jednom z těchto děl (dle výběru studenta): O princezně, která se zachránila sama (Lovelace) Král světla: Arabské mýty, legendy a pohádky (Tomek) Hvězdná obloha (Gillinghamová) Jen jestli si nevymýšlíš (Silverstein) Řecké báje (Ježková) Mýty a legendy pro unavené rodiče a jejich děti (Green) O Ježíškovi (David) Himalájské pohádky (Weberová) Dlouhá noc muzejní myši (Malý) Bratři v poli (Šrámková) Myši patří do nebe... ale jenom na skok (Procházková) iPohádka (Kovář) Mobilmánie v pohádkové říši (Rožnovská) Princ Mamánek (Budař) Prdlé pohádky (sbírka pohádek herců z pořadu Na stojáka) Víš, že jsem hrozná (Foleyová) Polča (Kuijer) Bitva o diamant (Dočkalová) Neříkejte mi Izmael (Bauer) Tajemství Humly Hanssonové (Sigunsdotterová) Přání (Horváthová) Legenda o svaté holčičce (Malý) Mojenka (Stehlíková) Alma. Vítr se zvedá (de Fombelle) Malí fotografové (Forejt, Nová) Odsunuté děti (Blažek, Toman) Sidonie (Srbová, Stibitzová) Smetana (Bílková) Nezapomenutelné sportovní události (Sekaninová) Kniha vnímání (Lučanská) Fánek hvězdoplavec (Šrámková) Rekrut 244 (Tichý) Kráva Říčanová (Říčanová) Kabát a kabelka. (Míková) Safíroví ledňáčci a Glutaman (Trojak) Sydney: My dva z B. (Horváthová) Rozára a Černý Petr čili O větrných mlýnech (Malý) Opi (Horská) Prašina: Křídový panáček (Matocha, Osoha) Hubert & Hugo (Nikkarin) Naprostá šílenost (Kopecká, Kopecký) R.U.R. (Čapek) Rváčov (Baban, Fischer) Super Spellsword Sága (Nikkarin) Dále je nutné vykonat zápočtový test a ústní zkoušku. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |