Předmět: Literární praktikum

« Zpět
Název předmětu Literární praktikum
Kód předmětu KČJ/PLP@
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Řeřichová Vlasta, doc. PhDr. CSc.
  • Mašát Milan, Mgr. Ph.D.,MBA,Ed.D.
Obsah předmětu
Po absolvování kurzu bude student schopen: vysvětlit funkci a obsahovou strukturu literatury pro děti předškolního věku; zhodnotit současnou dětskou literaturu s ohledem na věk a vývojové potřeby dítěte; volit a odůvodnit vhodné literární texty pro rozvoj čtenářské pregramotnosti; vytvářet pracovní listy a didaktické pomůcky pro práci s literárním textem; navrhnout a didakticky zpracovat zážitkové aktivity založené na uměleckém textu; popsat vývojové etapy čtenářství a emergentní gramotnosti; plánovat a reflektovat edukační jednotku zaměřenou na literaturu v MŠ; zdůvodnit přínos literární edukace pro osobnostní rozvoj dítěte.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Předmět rozvíjí praktické kompetence studentů v oblasti práce s literárním textem v prostředí mateřské školy. Klade důraz na využití umělecké literatury k rozvoji čtenářské pregramotnosti a klíčových kompetencí dětí předškolního věku. Student se učí volit a didakticky interpretovat adekvátní literární texty, připravovat a realizovat edukační aktivity, vytvářet podpůrné materiály a reflektovat jejich využití v pedagogické praxi. Kurz propojuje literární teorii, vývojovou psychologii a didaktiku v kontextu současného předškolního vzdělávání.
Po absolvování kurzu bude student schopen: vysvětlit funkci a obsahovou strukturu literatury pro děti předškolního věku; zhodnotit současnou dětskou literaturu s ohledem na věk a vývojové potřeby dítěte; volit a odůvodnit vhodné literární texty pro rozvoj čtenářské pregramotnosti; vytvářet pracovní listy a didaktické pomůcky pro práci s literárním textem; navrhnout a didakticky zpracovat zážitkové aktivity založené na uměleckém textu; popsat vývojové etapy čtenářství a emergentní gramotnosti; plánovat a reflektovat edukační jednotku zaměřenou na literaturu v MŠ; zdůvodnit přínos literární edukace pro osobnostní rozvoj dítěte.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Písemný test, Závěrečný projekt

Aktivní účast na konzultacích (min. 70 %), Kolokvium (ústní obhajoba portfolia), Odevzdání portfolia, které zahrnuje: pracovní listy k vybraným literárním textům (min. 2 listy), pomůcky nebo návrh zážitkového projektu (vizuálně nebo textově zpracovaný), krátká reflexe cílů a metodiky každého výstupu. Požadavky na studenty s ISP: Odevzdání (ve vytištěné formě) dvoustránkového pracovního listu vycházejícího z literárního textu a určeného k rozvoji čtenářské pregramotnosti v mateřské škole. Odevzdání čtyřstránkové eseje o možnosti rozvíjení čtenářské pragramotnosti prostřednictvím literatury v mateřské škole prostřednictvím STAGu - link "semestrální práce", téma práce je Vaše jméno.
Doporučená literatura
  • BERÁNKOVÁ, E. (2002). Tvořivá hra jako literární cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus.
  • BERÁNKOVÁ, E. (2002). Tvořivá hra jako literární cesta k pochopení literárního díla. Plzeň.
  • GEBHARTOVÁ, V. (2011). Jak a co číst dětem v MŠ. Praha: Portál.
  • GEBHARTOVÁ, V. (2011). Jak a co číst dětem v MŠ. Praha.
  • HNÍK, O. (2007). Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: HaH.
  • HNÍK, O. (2007). Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany.
  • HOMOLOVÁ, K. (2009). Čtenářská propedeutika. Ostrava: Ostravská univerzita.
  • HOMOLOVÁ, K. (2009). Čtenářská propedeutika. Ostrava.
  • JEČNÁ, K. (1997). Nuda při češtině? Ani nápad!: zásobník 307 her a nápadů pro výuku českého jazyka.. Praha: Strom.
  • JEČNÁ, K. (1997). Nuda při češtině? Ani nápad!: zásobník 307 her a nápadů pro výuku českého jazyka. Praha.
  • KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (2010). Předškolní a primární pedagogika = Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál.
  • KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (2010). Předškolní a primární pedagogika = Predškolská a elementárna pedagogika. Praha.
  • OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V. (2011). Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Praha: Portál.
  • OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V. (2011). Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Praha.
  • TOMAN, J. (1999). Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: CERM.
  • TOMAN, J. (1999). Dětské čtenářství a literární výchova. Brno.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní