Vyučující
|
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
-
Mašát Milan, Mgr. Ph.D.,MBA,Ed.D.
|
Obsah předmětu
|
Literatura pro děti a mládež jako svébytný subsystém národní literatury Lidová pohádka a folkloristické teorie (Propp, Lüthi aj.) Autorská pohádka - vývoj, typologie, představitelé Poezie pro děti a její vývoj od 19. století po současnost Próza s dětským a dívčím hrdinou - vývoj a hodnotové vzorce Historická a životopisná tematika Dobrodružná próza, fantasy, science fiction a jejich funkce Trivialita v literatuře pro děti - definice, znaky, příklady Světová literatura pro děti v českých překladech Ilustrace a její funkce (picturebook, komiks) Adaptace a intermediální vztahy (divadlo, film, komiks) Ocenění a edice dětské literatury (např. Zlatá stuha, Albatros)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Předmět představuje literaturu pro děti a mládež jako svébytný subsystém národní i světové literatury. Seznamuje studenty s jejími žánrovými, vývojovými a hodnotovými specifiky a klade důraz na její funkci v procesu socializace a estetické výchovy dítěte. Analyzuje hlavní vývojové proudy od lidové slovesnosti po současnou literární a vizuální produkci, včetně populárních žánrů, fantasy a komiksu. Věnuje se rovněž vztahu mezi literaturou pro děti a školní četbou a problematice literární triviality. Zvláštní pozornost je věnována mezioborovým přesahům, ilustraci a adaptacím, stejně jako čtenářské recepci a kritériím literární kvality.
Po absolvování kurzu bude student schopen: popsat historický vývoj literatury pro děti a mládež a její specifické rysy; rozlišit základní žánry a typy literatury určené různým věkovým kategoriím dětí a mládeže; analyzovat a interpretovat vybrané texty s přihlédnutím k jejich funkci, formě a hodnotovému potenciálu; hodnotit kvalitu literární tvorby pro děti a mládež na základě odborných kritérií; orientovat se v současné knižní produkci a oceněních (Zlatá stuha, Magnesia Litera aj.); formulovat odbornou reflexi vybraného titulu a navrhnout jeho didaktické využití; rozpoznat a kriticky hodnotit znaky literární triviality.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta, Seminární práce, Písemný test
Aktivní účast v seminářích (min. 70 %), zpracování seminární práce dle zadání, ústní zkouška po splnění zápočtu. Zápočet: Seminární práce o rozsahu 4 normostrany + titulní strana. Analýza jednoho vybraného díla z doporučeného seznamu. Struktura práce: základní bibliografické údaje (autor, ilustrátor, nakladatelství, ocenění), shrnutí děje a hlavní myšlenky, jazyková, kompoziční a žánrová charakteristika díla, vlastní interpretace s důrazem na čtenářskou zkušenost a hodnotový přesah, návrh didaktického využití ve školní nebo mimoškolní praxi. Požadavky na studenty s ISP: Student odevzdá seminární práci: Délka seminární práce je stanovena na 4 normostrany (písmo Times New Roman, velikost 12, řádkování 1,5, zarovnání do bloku) + titulní strana (jméno, příjmení, studijní obor, ročník studia). Seminární práce bude o jednom z těchto děl (dle výběru studenta): Kdesi pod nebesy (Malý) Houpy hou a hop a bác! (Böhm) Není oko jako oko (Březinová) Rýmovačky opičí (Míková) Švédské pohádky (kolektiv autorů) Himalájské pohádky (kolektiv autorů) Národní pohádky pro malé děti (Drijverová) Když ještě chodil Pán Ježíš s Petrem po světě (Vondrovic) Nitka a zatoulaný knoflíček (Horváthová) Kabát a kabelka (Míková) Táta a princezna Rozárka (Jirků) Vilda a pidipískové (Dahl) Bajky, skorobajky a vzdorobajky (Žáček) Tři zlaté klíče (Sís) Atlas mýtů (Moraes) Černošské báje a pohádky (Pařízek) Pan Nikdo a bílá tma (Kaprálová) Dědeček v růžových kalhotách (Hášová Truhelková) Řvi potichu, brácho (Březinová) Nejhorší den v životě třeťáka Filipa (Braunová) Tajemství Humly Hanssonové (Sigunsdotterová) Klárka a 11 babiček (Černá) Heidi, děvčátko z hor (Spyriová/Říha) Počkej na mě, Radko! (Lanczová) Fánek hvězdoplavec (Šrámková) Olinka a kouzelná truhla (Šlik) Dárce (Lowry) Sirotčinec slečny Peregrinové (Riggs) Já, chobotnice (Rutová) Kniha vnímání (Lučanská) Rufus zálesák (Dolenský) Volte zvířata! (Desgualdo, Markun, Ribeiro, Rodrigues) Hrnečku, vař! (Čupová) Orbis Pictus (Komenský/Petrák) S Komenským do komiksu (Smolíková) R.U.R (Čapek/Čupová) Sibiřské haiku (Vile) Nad večerní černí (Štěpánek) O chlapci, který se nestal číslem (Klíma) Francesco Tirelli a jeho zmrzlinářství (Meir)
|
Doporučená literatura
|
-
BETTELHEIM, Bruno. (2017). Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Portál.
-
ČEŇKOVÁ, Jana et al. (2006). Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál.
-
DOROVSKÝ, Ivan, ed. et al. (2007). Slovník autorů literatury pro děti a mládež. I., Zahraniční spisovatelé. Praha: Libri.
-
HUTAŘOVÁ, Ivana. (2004). Současní čeští ilustrátoři knih pro děti a mládež. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
-
MOCNÁ, Dagmar et al. (2004). Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka.
-
PROPP, Vladimir Jakovlevič a ŠMAHELOVÁ, Hana, ed. (2008). Morfologie pohádky a jiné studie. Jinočany: H & H.
-
ŘEŘICHOVÁ, Vlasta a SLADOVÁ, Jana. (2017). Vybrané kapitoly z literatury pro děti mladšího školního věku. Olomouc: Nakladatelství Hanex.
-
ŘEŘICHOVÁ, Vlasta et al. (2008). Literatura pro děti a mládež anglicky mluvících zemí. Olomouc: Hanex.
-
ŠUBRTOVÁ, Milena et al. (2012). Slovník autorů literatury pro děti a mládež. II., Čeští spisovatelé.. Praha: Libri.
-
TOMAN, Jaroslav. (1992). Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. České Budějovice: Pedagogická fakulta JU.
-
URBANOVÁ, Svatava a ROSOVÁ, Milena. (2005). Žánry, osobnosti, díla: (historický vývoj žánrů české literatury pro mládež - antologie). Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta.
-
URBANOVÁ, Svatava. (2003). Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia.
|