Vyučující
|
-
Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Krejčí Veronika, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Témata: Čtenářská pregramotnost. Dovednosti, které předcházejí čtení a psaní. Metody, didaktické hry a edukační materiály, které přispívají k rozvoji čtenářské pregramotnosti. Edukační aktivity a projekty na rozvíjení čtenářské gramotnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat podstatu, funkce a obsahovou strukturu čtenářské pregramotnosti u dětí předškolního věku, - vymezit a stimulovat čtenářské prekoncepty u dětí předškolního věku (zejména v oblasti zrakového a sluchového vnímání i motoriky a s nimi souvisejících kognitivních funkcí), - vybrat texty z oblasti dětské literatury vhodné pro rozvoj čtenářské pregramotnosti a využít je k rozvoji čtenářských prekonceptů (volit vhodné metody a aktivity pro rozvoj percepcí, motoriky i souvisejících kognitivních funkcí), - vybrané texty využít jako námětový rámce pro integraci dalších aktivit směřujících k naplnění vybraných očekávaných výstupů z RVP PV (zejména z oblasti jazykové, výtvarné, hudebně-pohybové a tělesné výchovy).
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Vytvořit zásobník aktivit určených pro integrovanou tematickou výuky postavený vhodném námětu z dětské literatury, do nějž budou zařazeny vhodné aktivity zaměřené na rozvoj čtenářských prekonceptů i aktivity podporující komplexní rozvoj osobnosti dětí.
|
Doporučená literatura
|
-
BERÁNKOVÁ, Eva. (2002). Tvořivá hra jako literární cesta k pochopení literárního díla.. Plzeň: Fraus.
-
GEBHARTOVÁ, V. (2011). Jak a co číst dětem v MŠ. Komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Praha: Portál.
-
HNIK, Ondřej. (2007). Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy.. Jinočany: H+H.
-
Homolová, K. (2009). Čtenářská propedeutika. Ostrava: Ostravská univerzita.
-
JEČNÁ, Květoslava. (1997). Nuda při češtině? Ani nápad!. Praha: Agentura Strom.
-
Kolláriková, Z., & Pupala, B. (2010). Předškolní a primární pedagogika =: Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál.
-
Opravilová, E., & Gebhartová, V. (2011). Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Praha: Portál.
-
TOMAN, Jaroslav. (1999). Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: CERM.
|