Předmět: Praktikum čtenářské pregramotnosti

« Zpět
Název předmětu Praktikum čtenářské pregramotnosti
Kód předmětu KČJ/KPCP@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Krejčí Veronika, Mgr.
Obsah předmětu
Témata: Čtenářská pregramotnost. Dovednosti, které předcházejí čtení a psaní. Metody, didaktické hry a edukační materiály, které přispívají k rozvoji čtenářské pregramotnosti. Edukační aktivity a projekty na rozvíjení čtenářské gramotnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat podstatu, funkce a obsahovou strukturu čtenářské pregramotnosti u dětí předškolního věku, - vymezit a stimulovat čtenářské prekoncepty u dětí předškolního věku (zejména v oblasti zrakového a sluchového vnímání i motoriky a s nimi souvisejících kognitivních funkcí), - vybrat texty z oblasti dětské literatury vhodné pro rozvoj čtenářské pregramotnosti a využít je k rozvoji čtenářských prekonceptů (volit vhodné metody a aktivity pro rozvoj percepcí, motoriky i souvisejících kognitivních funkcí), - vybrané texty využít jako námětový rámce pro integraci dalších aktivit směřujících k naplnění vybraných očekávaných výstupů z RVP PV (zejména z oblasti jazykové, výtvarné, hudebně-pohybové a tělesné výchovy).

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Vytvořit zásobník aktivit určených pro integrovanou tematickou výuky postavený vhodném námětu z dětské literatury, do nějž budou zařazeny vhodné aktivity zaměřené na rozvoj čtenářských prekonceptů i aktivity podporující komplexní rozvoj osobnosti dětí.
Doporučená literatura
  • BERÁNKOVÁ, Eva. (2002). Tvořivá hra jako literární cesta k pochopení literárního díla.. Plzeň: Fraus.
  • GEBHARTOVÁ, V. (2011). Jak a co číst dětem v MŠ. Komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Praha: Portál.
  • HNIK, Ondřej. (2007). Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy.. Jinočany: H+H.
  • Homolová, K. (2009). Čtenářská propedeutika. Ostrava: Ostravská univerzita.
  • JEČNÁ, Květoslava. (1997). Nuda při češtině? Ani nápad!. Praha: Agentura Strom.
  • Kolláriková, Z., & Pupala, B. (2010). Předškolní a primární pedagogika =: Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál.
  • Opravilová, E., & Gebhartová, V. (2011). Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Praha: Portál.
  • TOMAN, Jaroslav. (1999). Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: CERM.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní