Předmět: Nová média a kyberkultura

« Zpět
Název předmětu Nová média a kyberkultura
Kód předmětu KČJ/KNMK@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
  • Marešová Hana, doc. PhDr. Ph.D., MBA
Obsah předmětu
Témata: Základní pojmy z oblasti nových médií. Internet jako médium, dynamický obsah média. Sémantický web. Interaktivita a multimedialita. Lineární text vs. hypertext, hypermédia. Kyberprostor a kyberkultura, netart. Estetické aspekty produktů nových médií. Remediace tradičních médií. Literární tvorba v internetové síti, kreativita na sociálních sítích. Kolaborativní a experimentální literatura, weblog, wiki, typografické experimenty. E-gramotnost, kritické myšlení jako součást e-gramotnosti. Internetová žurnalistika. Virtuální realita a umělá inteligence v jazykovém vzdělávání.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Disciplína je zaměřena na zvýšení e-gramotnosti a mediální gramotnosti v oblasti ICT a z ní vyplývající potřeby výuky mediální výchovy na základní škole v rámci RVP. Studenti se naučí pracovat s nelineárními texty v prostředí ICT, seznámí se s literární tvorbou v kyberprostoru, kyberkulturními aspekty, naučí se kriticky vyhodnocovat zdroje z oblasti ICT, naučí se využívat nejmodernější e-learningové nástroje pro výuku mateřského jazyka a mediální výchovy (3D virtuální prostředí, umělá inteligence). Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: definovat základní pojmy v oblasti nových médií, kyberkultury; analyzovat možnost základního využití problematiky nových médií ve vzdělávání mateřského jazyka a v rámci mezipředmětových vztahů; objasnit podstatu rozdílu mezi prací s lineárními tištěnými texty a elektronickými hypertexty; kategorizovat a klasifikovat jednotlivé oblasti kyberkultury; posoudit a kriticky zhodnotit informační zdroje v internetové síti; aplikovat metody rozvoje e-gramotnosti ve výuce mateřského jazyka; objasnit principy internetové žurnalistky; navrhnout optimalizované e-learningové nástroje pro výuku mateřského jazyka; aplikovat poznatky z oblasti kyberkultury a kyberliteratury do výuky mateřského jazyka.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: definovat základní pojmy v oblasti nových médií, kyberkultury; analyzovat možnost základního využití problematiky nových médií ve vzdělávání mateřského jazyka a v rámci mezipředmětových vztahů; objasnit podstatu rozdílu mezi prací s lineárními tištěnými texty a elektronickými hypertexty; kategorizovat a klasifikovat jednotlivé oblasti kyberkultury; posoudit a kriticky zhodnotit informační zdroje v internetové síti; aplikovat metody rozvoje e-gramotnosti ve výuce mateřského jazyka; objasnit principy internetové žurnalistky; navrhnout optimalizované e-learningové nástroje pro výuku mateřského jazyka; aplikovat poznatky z oblasti kyberkultury a kyberliteratury do výuky mateřského jazyka.
Předpoklady
Pro účast ve výuce je potřebná minimálně mírně pokročilá dovednost ICT (Standard level ECDL) a znalost anglického jazyka minimálně na úrovni B2 SERR.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Písemný test

Doporučená literatura
  • LÉVY, Pierre. (2000). Kyberkultura.. Praha: Karolinum.
  • MAREŠOVÁ, Hana. (2014). ICT pro výuku mediální výchovy.
  • MAREŠOVÁ, Hana. (2012). Vzdělávání v multiuživatelském virtuálním prostředí. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • MCLUHAN, Marshall. (2000). Člověk, média a elektronická kultura.. Brno: Jota.
  • SHIELDS, Rob. (1996). Cultures of Internet. Virtual spaces, real histories, living bodies.. London: Sage.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní