Název předmětu | Literatura a film v kurikulu ZŠ |
---|---|
Kód předmětu | KČJ/KLFK@ |
Organizační forma výuky | Konzultace |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 2 |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Literatura, film a mediální výchova - metodologické vymezení Hodnotové, emocionální a symbolické aspekty literatury a filmu Recepce, interpretace a kritika - čtenář a divák Filmová adaptace - základní terminologie a historický vývoj Didaktika filmové adaptace - výuka s využitím audiovizuálních médií Literární a filmové žánry - klasifikace a narativní struktura Typy vyprávění v literatuře a filmu - srovnání a edukativní využití Intermediální vztahy mezi literaturou, filmem a výtvarným uměním Film a humanitní vědy - přesahy do dějepisu, občanské výchovy, etiky Film, jazyk a identita - multikulturní aspekty ve výuce Kritické čtení filmu - rozvoj mediální gramotnosti u žáků Kurikulární projektování mediální výchovy ve výuce českého jazyka a literární výchovy
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Výstupy z učení |
Předmět se zaměřuje na propojení literatury a filmu v pedagogickém kontextu základní školy se zvláštním důrazem na jejich vzájemný interpretační, estetický a hodnotový potenciál. Studium je zasazeno do rámce mediální výchovy jako průřezového tématu dle RVP ZV a klade důraz na aplikaci interdisciplinárních přístupů v literární a filmové výchově. Studenti si osvojí metody práce s audiovizuálními médii ve výuce, porozumí principům transmediálního převodu a získají kompetence k realizaci didakticky smysluplného propojení textu a obrazu v základním vzdělávání.
Po absolvování kurzu bude student schopen: vysvětlit základní vztahy mezi literárním a filmovým dílem ve vzdělávacím kontextu; identifikovat a didakticky využít základní principy filmové adaptace; chápat literární a filmové dílo jako nástroje formování kulturní identity a hodnotového systému žáků; navrhnout modelové vyučovací situace s využitím literárního i filmového textu; reflektovat mediální výchovu jako součást celostního estetického a kritického vzdělávání; integrovat metody literární, filmové a mediální výchovy do výuky českého jazyka i společenskovědních předmětů; kultivovat u žáků schopnost interpretace, srovnávání a hodnocení různých typů médií. |
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Vypracování seminární práce o rozsahu minimálně 10 normostran zaměřené na srovnávací analýzu vybrané literární předlohy a její filmové adaptace. Seminární práce by měla zahrnovat: základní bibliografické údaje o obou dílech (autor, režisér, rok vzniku, tvůrčí tým); analýzu hlavního tématu a poselství literárního i filmového díla; srovnání strukturálních, stylových a narativních rozdílů; návrh didaktického využití ve výuce na 2. stupni ZŠ; seznam použitých pramenů v odborné citační normě (např. ISO 690, APA). Požadavky na studenty s ISP: - Odevzdání seminární práce o rozsahu 10 normostran (bez titulní strany a závěrečného seznamu použité literatury) o komparaci libovolné knižní předlohy a jejího filmového zpracování. Seminární práce by měla obsahovat: a) stručné představení Vámi vybrané publikace (autor, rok vydání, ilustrátor apod.) a filmu (režisér, producenti, délka filmu apod.); b) hlavní téma/myšlenka/poselství publikace a filmu: nejedná se o souhrn obsahu, ale o excerpci stěžejní myšlenky či poslání; c) popsání rozdílů mezi publikací a její filmovou adaptací; d) návrh začlenění srovnání publikace a jejího filmového zpracování do výuky na druhém stupni ZŠ; e) Seznam použité literatury, zhlédnutých filmů apod. ve formě platné Vámi zvolené bibliografické citace (ISO 690, APA apod.). |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |