Předmět: Jazyková analýza textu

« Zpět
Název předmětu Jazyková analýza textu
Kód předmětu KČJ/JAT@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
  • Adámková Jana, Mgr. Ph.D.
  • Zouharová Marie, doc. PhDr. Ph.D.
  • Marešová Hana, doc. PhDr. Ph.D., MBA
Obsah předmětu
Obsahem předmětu je komplexní analýza souvislých textů. Výběr textů a způsob analýzy přímo souvisí s požadavky budoucí pedagogické praxe studenta. Při rozboru textu budou studenti aplikovat znalosti získané v disciplínách Základy české gramatiky 1 až 4. Vybrané autentické texty budou analyzovány zejména z hlediska syntaktického (včetně syntaxe textové), morfologického, stylistického a lexikálního. Komplexní analýza věty jednoduché. Komplexní analýza souvětí (parataxe, hypotaxe pravá a nepravá, souvětí se spojkami různovětnými). Formy grafického záznamu věty jednoduché a souvětí. Propoziční a komunikačně-pragmatický přístup k analýze textu. Morfematická analýza. Gramatické kategorie vyššího a nižšího řádu. Stylová platnost jazykových prostředků.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: Provést komplexní jazykovou analýzu souvislého textu. Provést komplexní analýzu jednoduché věty - při analýze rozlišit povrchovou a hloubkovou rovinu syntaxe, uplatnit přístup větněčlenský i valenční, popsat sémantickou výstavbu výpovědi včetně hierarchizace sémantické struktury věty a rozpoznat prostředky modality. Rozpoznat výpovědní modifikace motivované a nemotivované, a to při analýze autentických textů. Analyzovat souvětí, včetně jeho grafického záznamu. Uplatnit při analýze textu propoziční i komunikačně-pragmatický přístup (popsat prostředky textové návaznosti, tematické posloupnosti, formální vztahy výpovědí v textu a komunikační funkce výpovědi). Provést morfematickou analýzu slov. Určit gramatické kategorie vyššího řádu. Určit mluvnické kategorie u substantiv, adjektiv, pronomin, numerálií a verb. Analyzovat text z hlediska stylistického se zaměřením na stylovou platnost jazykových prostředků hláskových, morfologických, lexikálních a syntaktických. Identifikovat a popsat stylistické nedostatky.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • (1986). Mluvnice češtiny II. Tvarosloví. Praha.
  • (1987). Mluvnice češtiny III. Skladba. Praha.
  • ČECHOVÁ, Marie, CHLOUPEK, Jan et al. (2003). Současná česká stylistika. Praha.
  • GREPL, Miroslav a KARLÍK, Petr. (1998). Skladba češtiny. Olomouc.
  • HIRSCHOVÁ, Milada. (2012). Syntaktické rozbory. Praha.
  • KARLÍK, Petr, NEKULA, Marek a PLESKALOVÁ, Jana. (2002). Encyklopedický slovník češtiny. Praha.
  • KARLÍK, Petr, NEKULA, Marek a RUSÍNOVÁ, Zdenka, eds. (1995). Příruční mluvnice češtiny. Praha.
  • KROBOTOVÁ, Milena. (2002). Základy české stylistiky. Olomouc.
  • KROUPOVÁ Libuše et al. (2005). Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Praha.
  • MŰLLEROVÁ, Olga, HOFFMANNOVÁ, Jana a SCHNEIDEROVÁ, Eva. (1992). Mluvená čeština v autentických textech. Jinočany.
  • Štícha František a kol. (2013). Akademická gramatika spisovné češtiny. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní