Předmět: ICT ve vzdělávání mateřského jazyka

« Zpět
Název předmětu ICT ve vzdělávání mateřského jazyka
Kód předmětu KČJ/IVC@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
  • Marešová Hana, doc. PhDr. Ph.D., MBA
Obsah předmětu
Online studijní opora dostupná na http://kcjl3.upol.cz/maresh/html_no_flash/pdf.html

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Seminář je zaměřen na teoretické i praktické aspekty využití informačních technologií (ICT) ve výuce a vzdělávání mateřského jazyka. V teoretické rovině se jedná o seznámení se základními pojmy z oblasti, podstatou elektronické komunikace, e-gramotnosti, online a offline informačními zdroji a multimédii a základy e-learningu. Praktická rovina je zaměřena na přípravu a tvorbu studijních materiálů pro výuku mateřského jazyka (práce s hypertextem a multimediálními aplikacemi), tvorbu internetových stran a prezentací a přípravu komplexnějších e-learningových výukových objektů v 3D virtuálním vzdělávacím prostředí. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: definovat základní pojmy v oblasti ICT; uvést klady a zápory využití ICT ve výuce mateřského jazyka; objasnit podstatu e-gramotnosti a aplikovat metody jejího rozvoje ve vzdělávání; analyzovat a aplikovat možnost základního využití ICT v jednotlivých složkách mateřského jazyka (mluvnice, literatura, sloh a komunikace) a v rámci mezipředmětových vztahů; objasnit podstatu rozdílu mezi prací s lineárními tištěnými texty a elektronickými hypertexty; klasifikovat základní softwarové aplikace využitelné pro výuku českého jazyka; navrhnout optimalizované e-learningové nástroje pro výuku českého jazyka; Témata: Základní pojmy z oblasti ICT. Vyhledávání v internetové síti. Internetové zdroje pro oblast mateřského jazyka. Multimédia pro oblast mateřského jazyka. Výukové programy a výukový software pro oblast mateřského jazyka. Využití ICT ve výuce jednotlivých složek mateřského jazyka (mluvnice, literatura, slohová a komunikační výchova) a v mediální výchově. E-gramotnost a metody jejího rozvíjení. Jazyk elektronické komunikace (sociální sítě, elektronické konference, chat ad.). Tvorba studijních materiálů (práce s hypertextem, grafickými a multimediálními programy). Tvorba internetových stran (učitelské portfolio). E-learning ve vzdělávání mateřského jazyka. 3D virtuální realita v jazykovém vzdělávání.

Předpoklady
Podmínky pro účast v předmětu - mírně pokročilá/pokročilé dovednosti pro práci s ICT (Standard/Advanced level ECDL)

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Doporučená literatura
  • BRDIČKA, B. (2003). Role internetu ve vzdělávání. Kladno.
  • BRDIČKA, B. (2012). Technologie ve škole 21. století. Praha.
  • MAREŠOVÁ, Hana. (2009). E-learning v multiuživatelském virtuálním prostředí. Journal of Technology and Information Education, 1 (1) s. 39-44.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • MAREŠOVÁ, Hana. (2012). Vzdělávání v multiuživatelském virtuálním prostředí. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • ZOUNEK, Jiří a KŘÍŽ, Rostislav. (2001). Internet pro pedagogy - jak hledat a najít.. Praha: Grada.
  • ZOUNEK, Jiří. (2009). E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti.. Brno: Masatykova univerzita.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní