Vyučující
|
-
Foret Martin, Mgr. Ph.D.
-
Peterová Věra, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení základních pojmů. Role a postavení médií v současné společnosti. 2. Základní typologie médií (podle technologie, obsahu, druhu vlastnictví a dosahu). Situace na českém mediálním trhu. 3. Tištěná média - podmínky vzniku, základní kontury historického vývoje, hlavní mezníky. 4. Současné noviny, časopisy a ostatní tištěná periodika. Členění dle periodicity, obsahu, dosahu, čtenosti, politické orientace atd. 5. Audiovizuální média: rozhlas, televize a internet. Typologie, klasifikace. 6. Rozhlas ? podmínky vzniku, počátky rozhlasového vysílání, současnost. Komerční, veřejnoprávní vysílání. 7. Televize ? historie a současnost televizního vysílání. České veřejnoprávní a komerční televize. 8. Internet a digitální technologie. Nová média. 9. Média a etika, mediální výchova a vzdělávání. 10. Socioekonomický kontext médií (financování, vlastnictví , reklama apod.). 11. Mediální legislativa. Regulace médií. 12. Digitalizace mediálního prostředí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět poskytuje základní vhled do problematiky médií a jejich postavení a fungování ve společnosti. Studenty seznámí se základními pojmy, kategoriemi a disciplínami, s nimiž se setkají při studiu současných médií. Pozornost bude věnována podstatným vývojovým trendům médií - tisku, rozhlasu, televize a nových médií - i reflexi jejich současného stavu, zejména s ohledem na situaci v českém mediálním prostředí. Posluchači se seznámí se základní mediální legislativou a způsoby regulace.
Studenti jsou obeznámeni s klíčovými tématy a koncepty týkající se studia médií. Studenti jsou obeznámeni se současnými teoretický přístupy k médiím.
|
Předpoklady
|
Předmět poskytuje základní vhled do problematiky médií a jejich postavení a fungování ve společnosti. Studenty seznámí se základními pojmy, kategoriemi a disciplínami, s nimiž se setkají při studiu současných médií. Pozornost bude věnována podstatným vývojovým trendům médií - tisku, rozhlasu, televize a nových médií - i reflexi jejich současného stavu, zejména s ohledem na situaci v českém mediálním prostředí. Posluchači se seznámí se základní mediální legislativou a způsoby regulace.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Podmínkou získání zápočtu je docházka a aktivní účast na přednáškách/seminářích. Povolené jsou max. dvě absence. Každý student si v průběhu semestru připraví referát, který přednese. Kolokvium proběhne formou písemného testu.
|
Doporučená literatura
|
-
Berger, A. A. Media and communication research methods: an introduction to qualitative and quantitative approaches.
-
BOYD, A. Zpravodajství v rozhlase a televizi. Příručka pro novináře. Praha: Centrum nezávislé žurnalistiky, 1995.
-
Burton, G., & Jirák, J. (2001). Úvod do studia médií. Brno: Barrister and Principal.
-
Burton,G., Jirák,J.:. Úvod do studia médií. Barristel a Principal 2001 ISBN 80-85947-67-6.
-
Gibson, B., & Hartman, J. Rediscovering grounded theory.
-
Jirák, J., & Köpplová, B. (2009). Masová média. Praha: Portál.
-
Knapp, H. (2014). Introductory statistics using SPSS. Thousand Oaks, Calif: SAGE Publications.
-
MALLETTE, M. F. Příručka pro novináře střední a východní Evropy. Praha: Syndikát novinářů ČR 1994.
-
Mareš, P., Rabušic, L., & Soukup, P. Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS.
-
McQuail, D., & Antonínová, H. (2009). Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál.
-
Reifová, I. a kol. (2004). Slovník mediální komunikace.. Praha: Portál.
-
Sedláková, R. (2014). Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada.
|