Vyučující
|
-
Peterová Věra, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvodní informace, podmínky ukončení disciplíny 2. Typy žurnalistiky a médií. Mediální obsahy tištěných a elektronických médií, jejich typické znaky. Novinářské a mediální servisní organizace. 3. Vzdělávání novinářů. Novináři a související profese, příbuzné obory. 4. Zdroje žurnalistických informací. Získávání a zpracování, třídění, analýza, hodnocení, uchovávání informací. Etické aspekty práce s informacemi. Způsoby verifikace a objektivizace informací 5. Tiskové zpravodajské agentury, jejich historie a jejich postavení na mediálním trhu. Agenturní zpravodajství, agenturní servis a způsoby distribuce informací. 6. Tištěná média, noviny, časopisy a ostatní periodika. Vývoj a charakteristika. 7. Specifika psané žurnalistické tvorby, rozdíly mezi seriozními a bulvárními periodiky 8. Rozhlas a jeho technologický vývoj. Způsoby zpracování a šíření signálu. Digitalizace rozhlasového vysílání. Internetové rozhlasové stanice 9. Specifika rozhlasové žurnalistiky, mluvené slovo, formy zpracování zpravodajských a publicistických do audiální podoby. Typy zpravodajských, publicistických rozhlasových pořadů, rozhlasové pásmo, rozhlasová dramatizace, zábava 10. Televizní vysílání, technologie a způsoby šíření signálu, digitalizace vysílání. Internetové televizní vysílání. 11. Specifika televizní žurnalistiky, audiovizuální podoby komunikátů, způsoby zpracování zpravodajských a publicistických příspěvků. Rozdíl mezi komerčními a veřejnoprávními stanicemi z pohledu obsahů 12. DTP tiskové technologie, typografie, polygrafie a grafika. 13. Fotografie a grafická úprava textů, obrazové sdělení. 14. Zvláštnosti novinové a časopisecké fotografické informace, zpravodajská fotografie, reportážní fotografie a fotografická reportáž. Fotografický popisek. Grafy a tabulky. Vztah obrazového sdělení k textu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem kursu je poskytnout studentům základní informace o typech médií a jejich specificích. Charakterizuje jednotlivé typy tištěných médií, rozhlasových a televizních stanic a představí jejich české zástupce včetně jejich vlastnické struktury. Seznámí posluchače se základními pojmy typografické, fotografické, rozhlasové, televizní a internetové žurnalistiky.
Student získá základní informace o typech médií a jejich specificích.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce, Písemný test
Předmět absolvují ti studenti, kteří: a) mají v pořádku docházku (maximálně 2 absence za semestr) b) během semestru vystoupí na hodině s krátkou aktualitou o mediálním dění (ideálně v návaznosti na okruhy v sylabu) c) budou plnit případné úkoly na hodinu d) absolvují závěrečný písemný zápočtový test vycházející z okruhů uvedených v sylabu
|
Doporučená literatura
|
-
Kol. Příručka pro novináře střední a východní Evropy. Praha : Syndikát novinářů ČR a Lidové noviny, 1991.
-
Kol. Všetko o novinách. FAZ, Frankfurt n. M. 1994.
-
Kunczik, M. (1995). Základy masové komunikace. Praha: Karolinum.
-
Musil, J. Elektronická média v informační společnosti, Votobia Praha 2003.
-
Osvaldova, B. a kol. Encyklopedie praktické žurnalistiky. Praha : Libri, 1999.
-
Russ-Mohl, St. Journalismus-Das Hand und Lehrbuch, Frakfurt am Main 2003.
-
Schellmann, B. a kolektiv. Média ? základní pojmy, návrhy, výroba, Europa-Sobotáles Praha 2004.
-
Tušer, A. Ako sa robia noviny. SOFA Bratislava 1999.
|