Vyučující
|
-
Foret Martin, Mgr. Ph.D.
-
Sloboda Zdeněk, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah/struktura kursu: 1. Teorie mediální komunikace a/vs. žurnalistika. Studium médií/mediální studia a využití pro studium žurnalistiky. 2. Vymezení teorie mediální komunikace a/vs. mediálních studií a vztah k ostatním vědám; interdisciplinarita studia médií. 3. Paradigmatická struktura studia médií (1): historie mediálních studií - přehled základních teorií a přístupů ve studiu médií 4. Paradigmatická struktura studia médií (2): současnost mediálních studií - přehled základních teorií a přístupů ve studiu médií 5. Média a společnost (1): funkcionalismus v mediálních studiích 6. Média a společnost (2): konstruktivismus v mediálních studiích 7. Metody analýzy mediálních sdělení (1): kvantitativní přístupy 8. Metody analýzy mediálních sdělení (2): kvalitativní přístupy 9. Média a kultura z pohledu kritické teorie (a souvisejících přístupů) vs. z pohledu kulturálních studií (masová vs. populární kultura) 10. Mediální instituce (1): struktura a kontext mediální organizace; normativní teorie médií a související problémy 11. Mediální instituce (2): ekonomické principy mediální komunikace, (kritická) politická ekonomie 12. zápočtový test
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kursu je seznámení se základními charakteristikami mediální komunikace jako jednoho ze základních typů komunikace. V tomto smyslu přímo navazuje a rozvíjí poznatky zejména z disciplín Úvod do studia médií, Úvod do studia komunikace. Mediální komunikace je vnímána jako specifický a mnovrstevný proces, jenž je součástí širších struktur společnosti a kultury, a který je jimi ovlivňován a současně je sám ovlivňuje. Pozornost věnována jednotlivým segmentům procesu mediální komunikace a způsobům jejich uchopení z hlediska hlavních teoretických a analytických přístupů.
Student získá znalosti o oblasti médií a komunikace. Dále: - bude schopen zařadit své znalosti o médiích do širších oborových souvislostí, - bude schopen vnímat své znalosti o médiích v mezinárodním kontextu, - získá základní vědomosti a metody analýzy médií coby organizací, obsahů a publik, - bude schopen analyzovat a kriticky reflektovat pozici médií v životě jedince i celé společnosti, a to i v historických souvislostech.
|
Předpoklady
|
schopnost práce s odborným textem (včetně zahraničních)
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemný test
- minimálně 80% účast - plnění zadaných úkolů (jejich plnění bude průběžně ověřováno písemnou formou) - zápočtový test (80% úspěšnost)
|
Doporučená literatura
|
-
Berger, A. A. Media analysis techniques. London 1998.
-
Burton, G. - Jirák, J. Úvod do studia médií. Brno 2003.
-
DeFleur, M. - Ballová, S. J. Teorie masové komunikace. Praha 1996.
-
Dominick, J. R. The dynamics of mass communication. McGraw-Hill: London 1993.
-
Fiske, J. Introduction to communication studies. London 1992.
-
Livingstone, S. Making sense of television. London 1998.
-
McQuail, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha 1999.
-
Reifová, I. a kol. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004.
-
Schudson, M. Sociology of news. W. W. Norton company. 2003.
|