Vyučující
|
-
Sloboda Zdeněk, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Pojetí vědy - věda jako revoluce vs. věda jako kumulativní proces, paradigmata ve vědě - Kuhn, Merton 2. Comte - statika a dynamika, pozitivismus 3. Naturalismus, evolucionismus, sociální darwinismus, sociobiologie 4. K. Marx, marxismus 5. Konfliktologie 6. Strukturní funkcionalismus 7. Symbolický interakcionismus 8. Fenomenologie a konstruktivismus 9. Dramaturgická sociologie, etnometodologie, teorie racionální volby, teorie směny 10. Psychologismus, behaviorismus 11. Pragmatismus, racionalismus, empirismus 12. Strukturalismus a postmodernismus 13. Pokusy o propojení subjektivismu a objektivismu - Bourdieu, Giddens
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Cílem disciplíny je seznámit posluchače se základními společenskovědními paradigmaty s důrazem na využití v mediálních studiích. Jejich osvojení je základem pro pochopení disciplín opírajících se o sociologickou teorii, které jsou vyučovány ve vyšších ročnících. V přednáškách a seminářích bude kladen důraz na schopnost samostatně rozebírat odborné texty a rozlišovat mezi jednotlivými přístupy ke zkoumání v oblasti společenských věd.
- Kurz studentům poskytuje základní přehled paradigmat socilněvědních věd, seznamuje s klíčovými autory, směry a teoriemi. - Studenti získají široké znalostní pozadí pro pozdější analýzu společnosti a různých jejích dynamik a sociálních skupin. - Propojí znalosti z jiných kurzů. - Získají schopnost kritické reflelxe a analýzy celospolečenských procesů z různých perspektiv. - Osvojí si kompetence ke kritickému rozboru odborných textů. - Získají vhled a pochopení vývoje společnosti a kultury v interdisciplinárních a historických souvislostech.
|
Předpoklady
|
Základní znalost sociologického myšlení.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Kurz je pro všechny studenty ukončen zápočtem a kolokviem. Zápočet student/ka získává za docházku (povolena je cca 20% absence = maximálně 2 přednášky za semestr), aktivitu v hodinách a přijatelné vypracování náhodných písemných testů. Kolokvium probíhá formou písemného testu, který kombinuje testové otázky s více správnými odpověďmi s otázkami otevřenými, na které odpověď formuluje student/ka. Obsahem testu jsou přednášky i povinné texty kurzu. Student/ka má pro úspěšné uzavření kurzu maximálně 3 pokusy; test musí být splněn alespoń na 60 %.
|
Doporučená literatura
|
-
Berger, P. L. - Luckmann, T. 1999: Sociální konstrukce reality. Brno: CDK..
-
Durkheim, Emil . Pravidla sociologické metody. .
-
Fay, B. Současná filosofie sociálních věd. Praha 2002.
-
Keller, J. 1999: Úvod do sociologie. Praha: Slon. (kapitola 4).
-
Keller, J. 2004. Dějiny klasické sociologie. Praha: Slon.
-
LeBon, G. 1997: Psychologie davu. Praha, Kra. .
-
Marx. Karel. 1954: ?Zbožní fetišismus.? In: Kapitál. Praha: Státní nakladatelství politické literatury..
-
Merton, R.K. Nezamýšlené důsledky jednání. Praha: Slon..
-
Petrusek, M. a kol. Sociologické školy, směry a paradigmata. Praha: Slon, 2000.
-
Weber, Max . 1998: Metodologie, sociologie a politika. Praha: Oikumene..
|