Předmět: Psychologie mediální komunikace

« Zpět
Název předmětu Psychologie mediální komunikace
Kód předmětu KZU/PMKM
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Kňažek Gabriel, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Psychologie a media/komunikace - psychologie médií komunikace. 2.Percepce a apercepce ? svět jako mentální skutečnost/svět jako komunikovaná reprezentace. Psychologická relativita faktu. 3. Poznávání, hodnocení, habituace, potřeby. Prožívání ? vnitřní svět subjektu ? a jeho artikulace v komunikaci. 4. Typy chování ? epistemické a enigmatické chování v komunikaci a v kultuře (Madsen). 5. Temperament a proces hodnocení. Poruchy hodnocení (Harris, Vondráček). 6. Motivace, emoce, city, postoje jako nástroje komunikačního působení. 7. Verbální a neverbální chování v komunikaci (chápání, simulace a frustrace). 8. Konformita a sugestibilita verbalizace mentálního prostředí subjektu. (Grác) 9. Dítě ? dospělý ? rodič. Berneho schéma formace nevědomí (Berne, Harris); vliv nevědomí na komunikaci/nevědomá komunikace. 10. Psychogeneze dítěte ? Piagetův model utváření, tvorba reprezentací v mysli a nabývání jazyka (Rybár). 11. Freudovo schéma nevědomí. Feminizmus a antifeminizmus v psychologii masy (Horneyová). Psychologie masy a masová komunikace. 12. Intelekt a fakt jako psychologické atributy chápání, prožívání a komunikování skutečnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem kursu je seznámit posluchače se základními pojmy a problémy psychologie mediální komunikace, aby získali přehled o nejvýznamnějších psychologických teoriích, které mají k problematice mediální komunikace nějaký vztah. Kurs je zaměřen na poznání psychologických mechanismů vnímání, hodnocení a mediálního působení různých úrovní (od bilaterální komunikace po masovou multimedializaci).
Student získá přehled o nejvýznamnějších psychologických teoriích, které mají k problematice mediální komunikace nějaký vztah.
Předpoklady
Schopnost práce s odborným textem, včetně textů anglických.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Esej

Aktivní účast v semináři, úspěšný (75%) závěrečný test vědomostí, esej a její obhajoba.
Doporučená literatura
  • Drapela Viktor J. (2003). Přehled teorií osobnosti.. Praha.
  • Sedláková, R. (2014). Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada.
  • VYBÍRAL, Z. (1997). Úvod do psychologie komunikace.. Hradec Králové.
  • Z. Vybíral. (2000). Psychologie komunikace. Portál, Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Žurnalistika (2015) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -