Vyučující
|
-
Mach Václav, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Základní pojmy: ekologie, environmentalistika, environmentalismus. Příroda a její různé koncepty. Vnímání přírody v různých historických obdobích. 2) Nastolení ekologických problémů jako agendy. Počátky ochrany přírod a životního prostředí. Vznik environmentálního hnutí a jeho proměny v čase. 3) Jak se životní prostředí dostává do médií, kdo promlouvá o životním prostředí v médiích: věda, aktivisté, státní správa. Které zpravodajské hodnoty jsou určující. Jak je téma rámováno. 4) Zpravodajské pokrytí environmentálních témat v České republice, která média a jak u nás o životním prostředí informují. 5) Zpravodajské pokrytí environmentální témat v zahraničí, která média a jak informují o životním prostředí v zahraničí. 6) Média a sociální hnutí. Taxonomie environmentálních hnutí a skupin, mediální pokrytí environmentálních skupin a protestů. 7) Životní prostředí v české publicistice a dokumentu. Jiná média. Alternativní média, radikální média. 8) Média v liberálně demokratické společnosti. Nedostatky tržního pohledu na média. "Greenwashing" 9) Vyváženost při mediálním pokrytí environmentálních témat. Kde hledat informace o životním prostředí. Zdroje a kritický přístup k nim. 10) Reklama a svět přírody. Využití přírody v reklamě. "Zelená" reklama. 11) Média a věda. Jak média zprostředkovávají vědecké poznatky. 12) Média a klimatická změna.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurs je poskytnout studentům základní informace o vztahu člověka a přírody, resp. člověka a jeho životního prostředí, a jejich odrazu v médiích. Po úvodním rozboru historického vývoje tohoto vztahu v různých civilizacích následuje výklad společenskovědních souvislostí trvale udržitelného rozvoje. Poté jsou probírána obecně i jednotlivě specifika vztahu environmentální problematiky a sdělovacích prostředků.
Studenti, kteří absolvovali tento předmět, budou znát právní podmínky pro zahájení vydávání periodického tisku a provozování rozhlasového a televizního vysílání a budou schopni z právních hledisek posoudit přípustnost či vhodnost mediálních obsahů. Studenti budou rovněž schopni řešit případy, kde se střetává svoboda projevu s právem na ochranu osobnosti.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Zápočtový test a kolokviální rozmluva na téma určené okruhy kursu.
|
Doporučená literatura
|
-
Barker, Michael. 2007. "Corporate Media Greens". Griffith Journal of the Environment, October..
-
Barry, John. 1999. Environment and Social Theory. London: Routledge.
-
Hansen, Anders. 2006. "Tampering with nature: "nature" and "natural" in media coverage of genetics and biotechnology". Pp: 811-834 in Media, Culture and Society 28(6). London: SAGE.
-
Macnaghten, Phil - Urry, John. 1995. "Towards sociology of nature". Pp. 203-220 in Sociology 29(2). London: SAGE..
-
Trampota, Tomáš. 2006. Zpravodajství. Praha: Portál.
-
Williams, Raymond. Culture and Materialism, Verso, New York 2006.
-
Williams, Raymond. 1983. Keywords: A Vocabulary of Culture and Society. London: Flamengo/Fontana.
|