Předmět: Moderování

« Zpět
Název předmětu Moderování
Kód předmětu KZU/MODB
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Orság Petr, doc. PhDr. Ph.D.
  • Páral Karel, Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Mandová vojnarová Dita, Mgr.
Obsah předmětu
1. Výklad základních pojmů: moderování, moderátor, hlasatel, průvodce pořadem atp. 2. Základní způsob správného dýchání a jeho nácvik, hospodárnost dýchání v mluveném projevu 3. Správná výslovnost a korektní mluva, slovní přízvuk, melodie mluvené věty, intonace a kadence mluveného projevu 4. Moderování formálních shromáždění: schůze, konference, zasedání, panelové diskuse, besedy, debaty 5. Moderování tiskových setkání, brífinků, tiskových konferencí 6. Způsoby moderování davových setkání, politických mítinků, demonstrací, uměleckých představení, sportovních utkání 7. Moderování rozhlasových a televizních pořadů 8. Osobnostní a kvalifikační předpoklady pro výkon profese moderátora, průvodce, reportéra, zpravodaje 9. Typy moderátorů a řečníků, řešení konfliktů a umění rozhodovat 10. Zdvořilost a takt v mluveném projevu a spontánní řeči 11. Hlasová a pohybová příprava pro moderátorskou profesi 12. Příprava vlastního vystoupení a jeho prezentace

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Výběrový seminář pojednávající o způsobech moderování, o umění jak správně číst psaná sdělení, o dovednostech provázet a usměrňovat mluvenou komunikaci, reportovat, o schopnostech vést rozhlasové a televizní rozhovory, interview a příbuzné žurnalistické žánry. Zvláštní pozornost je věnována jazykové kultuře mluveného slova, úpravě psaného textu a typologii otázek v návaznosti na řešení specifických situací při vedení rozhovoru, moderování a provázení pořadem. Součástí kursu je nácvik optimálního způsobu dýchání a korektní výslovnosti v mluveném projevu.
Profesionální vystupování před mikrofonem, kamerou a větším publikem Schopnost užívat různé formy komunikace (interview, prezentaci)
Předpoklady
Správná artikulace, umění zvládat a vést skupinový rozhovor, umění zvládat a prezentovat vytvořené mluvené komunikáty a porozumět obsahu sdělovaného textu. Doporučuje se před zahájením kursu absolvovat tyto předměty: Současný český jazyk 2(KZU/SCJB2).

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Prezentace zvoleného tématu a následná analýza mluveného projevu.
Doporučená literatura
  • Bozděchová,I. K jazykové úrovni současných televizních debat. In: ČMEJRKOVÁ, S. - HOFFMANNOVÁ, J. (ed.). Jazyk, média, politika. Praha: Academia, 2003, s. 157 - 173..
  • Čmejrková, S. - Hoffmannová, J. a kol. Jazyk, média, politika. Praha 2003..
  • DeVito, J.A. Základy mezilidské komunikace. Grada 2001..
  • Holas, Milan. (2003). Praktikum komunikativních dovedností. HAMU Praha.
  • Hůrková, Jiřina. (1995). Česká výslovnostní norma. Scientia, s.r.o.
  • LEWIS, D. (1995). Tajná řeč těla. Praha 1994. Praha : Victoria Publishing.
  • Strahl, Vlastimil. (1993). Novinář před mikrofonem. UK, Karolinum.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Žurnalistika (2022) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Žurnalistika (2015) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Žurnalistika (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -