Předmět: Kvalitativní výzkum v mediálních studiích

« Zpět
Název předmětu Kvalitativní výzkum v mediálních studiích
Kód předmětu KZU/KLMN
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Sloboda Zdeněk, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Co dělá kvalitativní výzkum kvalitativním? Myšlenkové pozadí vzniku kvalitativního pohledu, teorie - fenomenologie, symbolický interakcionizmus, etnometodologie. 2. Kvali. výzkum médií: organizace, obsahy, publikum a účinky. Postup při kvalitativním výzkumu - vzorek, flexibilita, sběr dat, kódování, interpretace. 3. Přístupy k analýze: Etika kvalitativního výzkumu. Zakotvená teorie, etnografie. 4. Výzkumné metody a nástroje: diskursivní analýza, členská kategorizační analýza, analýza obsahu, hloubková a skupinová interview, focus groups a další. 5. Příprava výzkumu, vytvoření výzkumných otázek, vytvoření výzkumného nástroje. 6. Ozkoušení výzkumného nástroje. 7. Zhodnocení pre-testu (prezentace svého výzkumného záměru, metody, vzorku, výzkumného nástroje a zhodnocení pre-testu), precizace výzkumného nástroje. 8. Sběr dat. 9. Analýza a zpracování dat: transkripce, deskriptivní zpracování / kódování. 10. Analýza a zpracování dat: Interpretace. 11.-12. Analýza, interpretace a příprava prezentace výsledků výzkumu za jednotlivé skupiny. 13. Prezentace a reflexe svého výzkumného počínání.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pracovní činnosti (dílny), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem kurzu je seznámit posluchače a posluchačky se základními přístupy v kvalitativním výzkumu, užívanými při analýze médií (institucí, obsahů, recipientů). Důraz je kladen na osvojení si základních poznatků o kvalitativních přístupech užívaných v mediálních studiích a získání schopnosti jejich aplikace. Hlavní součástí kurzu je proto realizace výzkumného projektu s využitím analytických přístupů, s nimiž se posluchači a posluchačky seznámili.
Studující získá kompetence dané osnovou kurzu - čtení metodologických texty, příprava a realizace vlastního výzkumného projektu, dále práce ve skupině, prezentace výsledků výzkumu a analýzy. Kurz je zaměřený především prakticky.
Předpoklady
Předpokladem je absolvování úvodních přednášek do výzkumných metod.

Hodnoticí metody a kritéria
Systematické pozorování studenta, Seminární práce

Požadavky na studenty v průběhu výuky: Ze strany studentů bude vyžadována příprava na každý seminář, základní teoretické znalosti jednotlivých témat. Zápočet: 1. 75 % aktivní účast na seminářích. 2. Podílení se na společném výzkumu Kolokvium: - zjišťována bude znalost kvalitativní metodologie formou volby otázek vycházejících z tématických okruhů a diskusí nad kolektivním výzkumem
Doporučená literatura
  • Bauer, M. W. - Gaskell, G. Qualitative researching with text, image and sound. London 2000.
  • Creswell, J. W. Research design. Qualitative, Quantitative, and mixed methods approaches. London 2003.
  • Fairclough, N. (1995). Media Discourse. London, Arnold.
  • Gibson, B., & Hartman, J. Rediscovering grounded theory.
  • Guillemin, M. ? Gillam, L. (2004). ?Etika, reflexivita a ?eticky důležité okamžiky? ve výzkumu.? in Biograf, 35. .
  • Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál.
  • Jensen, K. B. - Jankowski, N. W. A handbook of qualitative methodologies for mass communication research, London 1993.
  • Konopásek, Z. (2005). : Co znamená interpretovat text? In: M. Miovský, I. Čermák & V. Chrz, eds.: Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku - IV: Vybrané aspekty teorie a praxe. . Olomouc: FF UP.
  • Kuckartz, U., & McWhertor, A. Qualitative text analysis: a guide to methods, practice & using software.
  • Mayring, P. (2002). Einführung in die qualitative Sozialforschung. . Basel, Beltz Verlag.
  • Mikos, L. ? Wegener, C. (eds.) . (2005). Qualitative Medienforschung: Ein Handbuch. . Konstanz, UVK.
  • Salmons, J. Qualitative online interviews: strategies, design, and skills.
  • Sedláková, R. (2014). Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada.
  • Silverman, D. A very short, fairly interesting and reasonably cheap book about qualitative research.
  • Strauss, A., Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Nakladatelství Albert.
  • Trampota, T. ? Vojtěchovská, M. (2010). Metody výzkumu médií. . Praha, Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia maior (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia minor (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní