Předmět: Komunikační dovednosti pro žurnalisty

« Zpět
Název předmětu Komunikační dovednosti pro žurnalisty
Kód předmětu KZU/KDZB
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Foretová Petra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvodní setkání; první dojmy; jak vnímám sám sebe a jak mně vnímají ostatní: interpersonální percepce a zákonitosti poznávání druhých lidí. 2. Sebeporozumění vs. porozumění druhým; poznávání druhých; základní percepční chyby; předsudky v komunikaci. 3. Stereotypy vnímání. 4. Aktivní naslouchání v komunikaci; nácvik aktivního naslouchání; základní chyby při naslouchání; 5. Cílená zpětná vazba; zpětná vazba vs. reakce vs. hodnocení; panelová diskuse jako nástroj pro nácvik zpětné vazby. 6. Kritika jako nástroj zpětné vazby; konstruktivní vs. manipulativní kritika. 7. Neverbální komunikace: role a fungování neverbální komunikace v sociální interakci. 8. Verbální komunikace: cvičení verbální pohotovosti; tázání; role otázek v komunikaci. 9. Základní ústní prezentace; cíle a struktura ústní prezentace; role publika. 10. Účinná argumentace a přesvědčování: volba argumentů, formulace argumentů, výstavba argumentace. 11. Asertivita jako zdravá a otevřená forma komunikace; základní techniky asertivity; 12. Základní techniky asertivity II; jak poznat manipulaci a jak se jí bránit. 13. Sociální interakce ve skupině. Techniky pro podněcování interakce a kooperace ve skupině.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Tento kurz je veden v praktické rovině formou tzv. zkušenostního učení tj. jako nácvik komunikačních a sociálních dovedností, které budou rozvíjeny formou diskuzí, rolových her, úkolově kooperativních učebních situací, modelových situací, rolových a simulačních her. Důraz bude kladen také na reflexi jednotlivých aktivit, zpětnou vazbu, formulaci příslušných teoretických pojmů, a jejich zasazením do teorie sociální komunikace. Kurz je propojen s kurzem Sociální komunikace (KZU/SK), který se zaměřuje na výklad základních konceptů a teorií, kurz Komunikačních dovedností je veden ryze v praktické rovině.
Studenti si rozvíjejí znalosti a dovednosti na poli sociální komunikace, což posílí výrazně jejich schopnosti spolupracovat s ostatními. Studenti si osvojí základy aktivního naslouchání. Studenti jsou obeznámeni s pravidly užívání nástroje zpětné vazby a umí jej používat v základní komunikačních situacích. Studenti jsou obeznámeni se základními technikami zdravé komunikace, umí rozpoznat manipulaci a účinně se jí bránit. Studenti si osvojí základní techniky tázání a struktury rozhovory a jsou schopni vést strukturované pracovní rozhovory. Studenti si rozvíjejí své schopnosti argumentovat a verbálně pohotově reagovat v běžných komunikačních situacích. Studenti si osvojí základy ústní prezentace a jsou schopni si dle naučených zásad připravit souvislý strukturovaný projev.
Předpoklady
Znalost základních pojmů sociální komunikace
KZU/USKB
----- nebo -----
KZU/USKBN

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Seminární práce

PODMÍNKY PRO ZÍSKÁNÍ ZÁPOČTU 1. Účast na semináři je povinná. Povoleny jsou max. 2 absence bez omluvy. 2. Ústní prezentace vybraného tématu v semináře. Témata a uřesnění podoby prezentací jsou uvedena ve výukovém portálu Katedry žurnalistiky (moodle.upmedia.cz), který je v týdnu od 15. 2. do 22. 2. 2015 přístupný i hostům bez klíče. Výukový portál Katedry žurnalistiky je plnohodnotnou součástí semináře, zde naleznout studenti další rozšiřující materiály k výuce a témata prezentací.
Doporučená literatura
  • Berne, E., & Nová, G. (2011). Jak si lidé hrají. Praha: Portál.
  • Bierach, A.J. Za maskou je člověk. Jak prohlédnout přetvářku. Praha 1997.
  • Buchtová, B. (2006). Rétorika. Praha.
  • DeVito, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha 2001.
  • Hospodářová I. Prezentační dovednosti. Praha 2004.
  • Janoušek, J. Verbální komunikace a lidská psychika. Praha 2007.
  • Kořenský, J. (1992). Komunikace a čeština.. Jinočany: HaH.
  • Mikuláštík, M. (2003). Komunikační dovednosti v praxi. Praha, Grada.
  • Peters-Kühlinger, G. - Friedel J. Komunikační a jiné "měkké" dovednosti. Praha 2007.
  • Reifová, I. a kol. (2004). Slovník mediální komunikace.. Praha: Portál.
  • VYBÍRAL, Z. (2001). Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál.
  • Watzlawick, P., Bavelasová, J. B., Jackson, D. D. (1999). Pragmatika lidské komunikace. Hradec Králové: Konfrontace.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Žurnalistika (2015) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -