| Název předmětu | Komunikační dovednosti pro žurnalisty |
|---|---|
| Kód předmětu | KZU/KDZB |
| Organizační forma výuky | Seminář |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | nespecifikováno |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
1. Úvodní setkání; první dojmy; jak vnímám sám sebe a jak mně vnímají ostatní: interpersonální percepce a zákonitosti poznávání druhých lidí. 2. Sebeporozumění vs. porozumění druhým; poznávání druhých; základní percepční chyby; předsudky v komunikaci. 3. Stereotypy vnímání. 4. Aktivní naslouchání v komunikaci; nácvik aktivního naslouchání; základní chyby při naslouchání; 5. Cílená zpětná vazba; zpětná vazba vs. reakce vs. hodnocení; panelová diskuse jako nástroj pro nácvik zpětné vazby. 6. Kritika jako nástroj zpětné vazby; konstruktivní vs. manipulativní kritika. 7. Neverbální komunikace: role a fungování neverbální komunikace v sociální interakci. 8. Verbální komunikace: cvičení verbální pohotovosti; tázání; role otázek v komunikaci. 9. Základní ústní prezentace; cíle a struktura ústní prezentace; role publika. 10. Účinná argumentace a přesvědčování: volba argumentů, formulace argumentů, výstavba argumentace. 11. Asertivita jako zdravá a otevřená forma komunikace; základní techniky asertivity; 12. Základní techniky asertivity II; jak poznat manipulaci a jak se jí bránit. 13. Sociální interakce ve skupině. Techniky pro podněcování interakce a kooperace ve skupině.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Výstupy z učení |
|
Tento kurz je veden v praktické rovině formou tzv. zkušenostního učení tj. jako nácvik komunikačních a sociálních dovedností, které budou rozvíjeny formou diskuzí, rolových her, úkolově kooperativních učebních situací, modelových situací, rolových a simulačních her. Důraz bude kladen také na reflexi jednotlivých aktivit, zpětnou vazbu, formulaci příslušných teoretických pojmů, a jejich zasazením do teorie sociální komunikace. Kurz je propojen s kurzem Sociální komunikace (KZU/SK), který se zaměřuje na výklad základních konceptů a teorií, kurz Komunikačních dovedností je veden ryze v praktické rovině.
Studenti si rozvíjejí znalosti a dovednosti na poli sociální komunikace, což posílí výrazně jejich schopnosti spolupracovat s ostatními. Studenti si osvojí základy aktivního naslouchání. Studenti jsou obeznámeni s pravidly užívání nástroje zpětné vazby a umí jej používat v základní komunikačních situacích. Studenti jsou obeznámeni se základními technikami zdravé komunikace, umí rozpoznat manipulaci a účinně se jí bránit. Studenti si osvojí základní techniky tázání a struktury rozhovory a jsou schopni vést strukturované pracovní rozhovory. Studenti si rozvíjejí své schopnosti argumentovat a verbálně pohotově reagovat v běžných komunikačních situacích. Studenti si osvojí základy ústní prezentace a jsou schopni si dle naučených zásad připravit souvislý strukturovaný projev. |
| Předpoklady |
|
Znalost základních pojmů sociální komunikace
KZU/USKB ----- nebo ----- KZU/USKBN |
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Ústní zkouška, Seminární práce
PODMÍNKY PRO ZÍSKÁNÍ ZÁPOČTU 1. Účast na semináři je povinná. Povoleny jsou max. 2 absence bez omluvy. 2. Ústní prezentace vybraného tématu v semináře. Témata a uřesnění podoby prezentací jsou uvedena ve výukovém portálu Katedry žurnalistiky (moodle.upmedia.cz), který je v týdnu od 15. 2. do 22. 2. 2015 přístupný i hostům bez klíče. Výukový portál Katedry žurnalistiky je plnohodnotnou součástí semináře, zde naleznout studenti další rozšiřující materiály k výuce a témata prezentací. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
|---|