| Název předmětu | Filosofie jazyka |
|---|---|
| Kód předmětu | KZU/FJMNB |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 6 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
1. Jazyk a skutečnost: Jazyk a formování skutečnosti, čas, substance, jednota a mnohost, kauzalita a bytí. Jazyk a tvorba skutečnosti: rozmluva a konverzace, výtvarné umění, hudba a kultura. 2. Filozofie a jazyk: Filosofie a zprostředkování pojmů, jazyk, reference a sebe-reference. Analýza jazyka, sémantika a teorie vědy. Wittgenstein: traktát a deníky. 3. Filosofie a komunikace: Filozofický rozměr komunikace, performativy a konstativy, komunikativní akty, komunikativní jednání, mediální komunikace a proměny diskurzu. 4. Jazykové hry a problematika diskursu Wittgenstein: Filosofická zkoumání, logika a vysvětlení, vzory či obrazy, kalkuly a výpovědi. Slova díla a světy: N. Goodman. 5. Texty, jazyky a čtení: Písmena, texty, mluvené jazyky, způsoby čtení a dešifrování. Knihy, noviny, scénáře: digitály, překódování a komunikace jako spojení uvnitř jazyka. 6. Zkoumání, kontexty a interpretace: Ontologická relativita, pojem, kontext a rekontextualizace, racionalita a interpretace, možnosti jazyka a koncepce - modely světa. 7. Pojmová schémata, mentální události: Koherenční teorie pravdy a poznání, kritéria identity pojmových schémat, odlišnosti jazyků a problematika poznání a komunikace. 8. Komunikace a kultura: Komunikativní a priori diskursu, diskurs jako hra, komunikativní zprostředkování, prostor komunikace, nahodilosti, ironie a kulturní produkce.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Výstupy z učení |
|
Záměrem kursu je analyticky popsat a uvést do souvislostí pojetí jazyka a komunikace v rámci vybraných filosofických koncepcí, včetně příslušných kulturních a sociálních reflexí (aktér, aktant aj.). Východiskem výkladu je vztah jazyka ke způsobu formování skutečnosti, tedy i dynamika proměn zprostředkování - včetně mediace (pojmy, obrazy, technikami atp.) mezi dílčím způsobem poznání a jeho spojováním do výkladových celků: forem komunikace. Hlavními oporami kursu budou práce především těchto autorů: J. L. Austin, V. Flusser, M. Foucault, N. Goodman, J. Habermas, B.Latour, R. Rorty, L. Wittgenstein.
Student pochopí souvislosti pojetí jazyka a komunikace v rámci vybraných filosofických koncepcí. |
| Předpoklady |
|
Znalost základních pojmů z oblasti studia jazyka a komunikace.
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Seminární práce
Schopnost verbálně prezentovat kterékoli z pojednaných témat, písemná práce |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na žurnalistická studia (2019) | Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na komunikační studia (2019) | Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na kulturální studia (2019) | Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Mediální studia (2019) | Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |