Vyučující
|
-
Topinka Daniel, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Etnicita v sociálních vědách 2. Etnicita jako analytická kategorie 3. Konceptualizace etnicity 4. Etnicita, národ a rasa 5. Primordialismus a esencialismus 6. Sociálně konstruktivistické pojetí: konstruování etnických identit 7. Sociálně konstruktivistické pojetí: kolektivita a hranice 8. Etnonacionalismus 9. Etnicita a náboženství 10. Etnicita a moc 11. Etnický konflikt 12. Kritické reflexe etnicity
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 40 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem kursu je diskutovat etnicitu a její konceptuali-zaci z hlediska uplatnitelnosti jako vědecké analytic-ké kategorie a zachytit ji v procesu revize, konstruk-ce a zpochybnění. Představeny budou dvě základní pojetí etnicity optikou realismu/esencialismu a soci-álního konstruování. Konstruktivistický přístup do jisté míry zpochybnil vhodnost této analytické kate-gorie. Etnicita nemusí být univerzálně platným prin-cipem, ale součástí procesu vynalézání tradic či přenosu nacionalismu do etnicky indiferentního prostředí, stejně i mocenským výrazem politické mobilizace nebo formováním skupin usilujících o přístup k nedostatkovým zdrojům. Konstruktivistický přístup brání zvěcnění etnicity (reifikaci), která je více či méně vědomými zastánci primordialismu představována jako ontologicky svébytná. Pole etnicity je otevřené novým termínům např. etnické čistky, které vysvětlují válečné konflikty a současně etnicitě dodávají zdání fakticity. Konstruktivistický přístup etnické identity vymezuje jako specifické kolektivní identity, které působí prakticky, jsou za-kotveny v diskursu každodennosti a současně odrá-ží mocenské vztahy.
Studenti budou umět porovnat jednotlivé vědecké přístupy k etnicitě. Studenti budou umět etnicitu definovat a kriticky ji reflektovat. Studenti budou umět vysvětlit základní pojetí etnicity optikou realismu/esencialismu a sociálního konstruování a popsat jeich vztah k antropologické teorii. Studenti objasní rozdíl v přístupech k etnicitě v rámci národních států. Students will be able to compare the different scientific approaches to ethnicity. Students will be able to define ethnicity and critically reflect it. Students will be able to explain the basic concepts of ethnicity through the perspectives of realism / essentialism and social construction and describe their relationship to anthropological theory. Students explain the difference in approaches to ethnicity in the context of nation states.
|
Předpoklady
|
Bez předchozích předpokladů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Aktivní účast v semináři, četba zadaných textů a příprava na semináře, úspěšné zvládnutí ověření znalostí probíraných témat při rozpravě nad týden před konáním kolokvia odevzdanou seminární prací (min. 5 normostran na předem konzultované téma).
|
Doporučená literatura
|
-
Castles, S. Ethnicity and Globalization. London: SAGE Publications, 2000..
-
Eriksen, T.H. Ethnicity & Nationalism. London: Pluto Press, 1993..
-
JENKINS, R. Rethinking Ethnicity. London: Sage. 1997..
-
Sollors, W. Theories of Ethnicity. A Classical Reader. New York, New York University Press, 1996..
|