Předmět: Proudy ve výtvarné výchově

« Zpět
Název předmětu Proudy ve výtvarné výchově
Kód předmětu KVV/WPRVV
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Chorý Tomáš, ak. soch. ArtD.
  • Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Zásadní proměny výtvarné výchovy v uplynulých desetiletích. Projektová metoda, mezioborové vztahy v rámci uměleckých i mimouměleckých disciplín. Klíčové kompetence ve výtvarné výchově (školní vzdělávací programy v RVP), individualizace výukových metod učitele, koexistence různorodých přístupů k vedení dětského, resp. studentského výtvarného projevu ? posun k výrazově-reflexívní činnosti. Zdůraznění témat se sociálním podtextem, s environmentálním a ekologickým zaměřením a témat vztahujících se k problematice nových médií. Vztah výtvarné výchovy k tzv. vizuální komunikaci, proměny prezentace dětského a studentského výtvarného díla.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 100 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty se zásadními proměnami výtvarné výchovy v uplynulých desetiletích. Zdůrazněny budou např. proměny témat výtvarné edukace na témata se sociálním podtextem, s environmentálním a ekologickým zaměřením a témata vztahující se k problematice nových médií. Študenti budou diskutovat nad vztahem výtvarné výchovy k tzv. vizuální komunikaci a proměnami prezentace dětského a studentského výtvarného díla.
Nabyté znalosti studenti využijí ve vlastní praxi muzejního pedagoga, a to vzhledem k úzkému vztahu výtvarné a muzejní pedagogiky a k povaze exponátu muzea umění.
Předpoklady
Základní orientace v pedagogice a teorii výtvarné výchovy, zájem o předmět.

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Rozbor portfolia studenta

Aktivní účast na seminářích a domácí příprava dle pokynů vyučujícího.
Doporučená literatura
  • kol. autorů. (2004). Výtvarná výchova a mody její komunikace. Sborník sympozia České sekce INSEA. Olomouc.
  • Babyrádová, H. (2002). Rituál, umění a výchova. Brno.
  • Babyrádová, H. (2005). Výtvarná dílna. Praha.
  • Babyrádová Hana. (2007). Nové proudy ve výtvarné výchově. Olomouc.
  • Roeselová, V. (1997). Řady a projekty ve výtvarné výchově . Praha.
  • Slavík, J. (1997). Artefiletika. Praha .
  • Šobáňová, P. (2007). Poznámky k partnerství výtvarné a muzejní pedagogiky. Olomouc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr