Název předmětu | Písmo a kompozice |
---|---|
Kód předmětu | KVV/TYPO@ |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Obsahem teoretické části předmětu Písmo a typografie je přehled vývoje písma od jeho vzniku až do současné doby s důrazem na významné historické mezníky (vynález knihtisku, fotosazba, DTP). Navazujícími tématy jsou problematika textové kompozice, úprava textu, knižní úprava, tisková příprava a výroba tiskovin. V praktické části studenti nacvičují ruční psaní písma klasickými nástroji (štětec, pero) a vytvářejí vlastní textové kompozice.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Grafické a výtvarné činnosti
|
Výstupy z učení |
Cílem teoretické části předmětu je seznámit studenty s vývojem latinského písma v historických souvislostech, problematikou textové kompozice, základními typografickými pravidly, přípravou tisku a výrobou tiskovin. Cílem praktické části je pak nácvik psaní a realizace vlastních kaligrafických kompozic klasickými nástroji (pero, štětec) podle historických či novodobých vzorů.
Základní znalosti o vývoji latinského písma v historických souvislostech. Schopnost aplikovat základní typografická pravidla. Pochopení procesů přípravy tisku, tisku a výroby tiskovin. Realizace vlastních textových kompozic klasickými nástroji (pero, štětec). |
Předpoklady |
Základní znalosti z oblasti historie.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Ústní zkouška z teoretické části předmětu. Účast na seminářích min. 80%. Vytvoření souboru kaligrafických prací psaných různými nástroji (REDIS pero, ATO pero, štětec). OKRUHY ZKUŠEBNÍCH OTÁZEK 1. Názvosloví písma (základní pojmy, písmová osnova) 2. Dělení písem (oborová norma ON 881101, měření písma) 3. Vznik a vývoj písma (od prvních záznamů myšlenek, vývoj latinky až do doby karolínské renesance) 4. Vývoj slovanského písma 5. Písmo v období gotiky 6. Písmo v renesanci (vynález knihtisku v Evropě) 7. Vývoj rukopisné latinky po nástupu knihtisku 8. Písmo v období baroka 9. Písmo v období klasicismu 10. Tisková písma 19. a 20. století 11. Latinka na území Čech a Moravy 12. Zákonitosti textové kompozice (formát, umístění textu ve formátu, zarovnání textu...) 13. Způsoby tisku, tisková příprava (fotosazba, ofset, čtyřbarvotisk, barevné modely, autotypie, pérovka...) 14. Grafická úprava a výroba knihy |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |