| Vyučující | 
    | 
            
                
                    Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
                
                    Badalíková Olga, doc. PhDr. Ph.D.
                 | 
    | Obsah předmětu | 
    | Umělecké dílo, jeho významové a výrazové roviny, konceptuální verzus perceptuální tvůrčí principy. Přediknografický a ikonografický rozbor uměleckého díla. Ikonologická rovina uměleckého díla. Ikonopatické aspekty tvorby, psychologické aspekty percepce uměleckého díla. Prezentace artefaktu, kurátorská koncepce, dílo a jeho vnímatel. Exkurze do zahraničních galerijních institucí. 
 
 | 
    | Studijní aktivity a metody výuky | 
    | Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace 
                    
                
                    
                    Semestrální práce
                        - 10 hodin za semestr
                    Příprava na zkoušku
                        - 33 hodin za semestr
                    Exkurze
                        - 8 hodin za semestr
                    Účast na výuce
                        - 39 hodin za semestr
                     | 
    
    
        
        
            | Výstupy z učení | 
        
            | Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni:rozšířeného vnímání uměleckého díla. Analyzování artefaktu po stránce formální i obsahové. Určit jeho ikonografické, ikonologické i ikonopatické kvality. Zvládnout rozbor uměleckého díla a jeho interpretaci po stránce výrazové i významové s přihlédnutím k rovině historické, filozofické i k aspektům sociologickým a psychologickým.Posoudit výchozí kurátorské principy uplatňované ve vztahu umělec-dílo-veřejný prostor. Umělecké dílo, jeho formální, technické a obsahové složky, širší rozbor z pohledu mezioborových vazeb. Významná umělecká díla, způsoby jejich rekognoskace /stáří, technologie, značka, pravost, falzum/. Možnosti jejich zákonné ochrany a restaurování. Starožitnosti jako předmět sběratelství a obchodu. Exkurze v rámci současného výtvarného dění. Veřejný prostor a jeho vizuální působení.
 
 | 
        
            | Předpoklady | 
        
            | Výchozí oreintace v oblasti dějin výtvarného umění 
 
 | 
        
            | Hodnoticí metody a kritéria | 
        
            | Analýza výkonů studenta, Seminární práce 
 Účast na semináři 80%, seminární práce, studium literatury
 
 | 
    
    | Doporučená literatura | 
    | 
            
                
                
                    Elkins, J. (2007). Proč lidé pláčou před obrazy: příběhy lidí, které obrazy dojaly k slzám. Praha: Academia. 
                
                    Gombrich E. (1985). Umění a iluze. Praha. 
                
                    Kesner, L., Vidmarová, L., & Kesner, L. (1997). Vizuální teorie: současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. Jinočany: H&H. 
                
                    Kulka, J. (2008). Psychologie umění. Praha: Grada. 
                
                    Kulka, T., & Ciporanov, D. (2010). Co je umění?: texty angloamerické estetiky 20. století. Červený Kostelec: Pavel Mervart. 
                
                    Panofsky E. (1981). Význam ve výtvarném umění. Praha. 
                 
 
 |