Předmět: Muzeopedagogika

« Zpět
Název předmětu Muzeopedagogika
Kód předmětu KVV/NPMPE
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
  • Chorý Tomáš, ak. soch. ArtD.
Obsah předmětu
Muzeum a galerie jako instituce kulturně historického dědictví. Typy muzeí a galerií, jejich struktura a členění. Muzeum a galerie jako centrum místního společenství. Edukační a osvětové funkce muzeí a galerií. Muzea a galerie v České republice se zvláštním zaměřením na Moravu a Slezsko.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Pracovní činnosti (dílny), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 24 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni disponovat souborem informací o muzeích a galeriích v České republice, popsat metodické postupy k využití uvedených institucí při koncipování náplně volnočasových aktivit dětí a mládeže, umět obsahově a organizačně připravit projekty využívající spolupráci edukačních institucí s muzei a galeriemi.
Získané znalosti upotřebí budoucí pedagogové k účelné spolupráci s muzejními institucemi a k využívání jejich potenciálu ve výuce.
Předpoklady
Zájem o obor, základní znalosti z pedagogiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta

Charakteristika jedné expozice vybraného muzea a její analýza z hlediska didaktického a metodického se zaměřením na zvolenou cílovou skupinu dětí či mládeže.
Doporučená literatura
  • Jůva Vladimír. (2004). Dětské muzeum : Edukační fenomén pro 21. století. Brno.
  • Jůva Vladimír. (1994). Vývoj německé muzeopedagogiky. Brno.
  • Šobáňová Petra. Edukační potenciál muzea.
  • Šobáňová Petra. Muzejní edukace.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr